Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
Documento principal | 6.81 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Capítulo 1 (Estágio Pedagógico)
Elaborado no âmbito do estágio profissional do Mestrado em Ensino de educação Física dos
Ensinos Básicos e Secundário, o presente relatório pretende dar a conhecer os aspetos
inerentes à prática desenvolvida no ano letivo de 2012/2013 no Agrupamento de Escolas do
Fundão, tendo como orientador de estágio o Professor António Belo e como orientador da
Universidade da Beira Interior o Professor Doutor Júlio Martins.
Este relatório contempla uma descrição das atividades realizadas no estágio pedagógico, onde
se evidenciam os aspetos importantes da lecionação, desporto escolar, acompanhamento da
direção de turma e ainda organização de atividades não letivas, e tem com objetivo
correlacionar as estratégias e experiências que foram fundamentais no processo ensino-
-aprendizagem.
Em suma, através deste relatório pretendo realizar um balanço e reflexão pessoal no que diz
respeito às experiências vividas, aprendizagens e conhecimentos que adquiri. De salientar
ainda que o estagio pedagógico visa a assimilação de competências profissionais de modo a
tornar-me num digno professor de Educação Física.
Palavras-chave: Educação Física; Planeamento; Professor; Processo Ensino-Aprendizagem.
Capítulo 2 (Atividade Física e Ocupação dos Tempos Livres)
Conhecer a ocupação do tempo livre dos jovens é de extrema importância a fim de perceber
as suas atividades de lazer e qual a preponderância que o desporto ocupa nas mesmas. O
objetivo do presente estudo é identificar os hábitos desportivos dos jovens em diferentes
idades, género e ciclos de escolaridade.
Foi selecionada uma amostra de 379 alunos, de ambos os sexos, com idades compreendidas
dos 10 aos 18 anos, a frequentar entre o 5º e o 12º ano do Agrupamento de Escolas do
Fundão. O instrumento utilizado foi o questionário do programa COMPASS adaptado que
pretendeu avaliar os hábitos desportivos e de lazer dos alunos. Para o presente estudo
utilizamos a estatística descritiva, o teste-t para a análise de variáveis dicotómicas, o “p” de
Person na correlação de variáveis e o teste Anova para mais do que 2 categorias. Da análise
efetuada destacamos a diminuição dos índices de prática desportiva com o aumento da
idade/ciclo de escolaridade e os níveis de prática mais baixos no género feminino. A atividade
física não ocupa um papel primordial na ocupação dos tempos livres dos jovens. As conclusões
obtidas salientam a necessidade da adoção de programas de promoção de atividade física
desde a infância, possibilitando a predisposição para a prática de desporto na idade adulta.
Chapter 1 (Pedagogic Internship) Corresponding to Pedagogic Internship of Masters Degree in Teaching Physical Education in Basic and High School, this report pretends to present the inherent aspects of practice developed in 2012/2013 academic year in the Agrupamento de Escolas do Fundão, having as internship advisor the professor António Belo and as Universidade da Beira Interior advisor the professor Júlio Martins. This report includes a description of pedagogic internship activities, clarifying important aspects of teaching, school sports, direction of class accompaniment and also extracurricular activities organization, and aims to correlate the strategies and experiences that were fundamental in teaching-learning process. Through this report I intend to do a personal reflection in respect to living experiences, learning and knowledge acquired. Also it is important to evidence that the Pedagogic Internship aims the assimilation of professional skills in order to become a better Physical Education teacher. Chapter 2 (Physical Activity and Free Time Occupation) Knowing the free time occupation of young people is very important in order to realize their leisure activities and what the preponderance that sport occupies. The objective of this study is to identify which are the sporting habits of young people at different ages, gender and cycles. It was selected a sample of 379 students, of both genders, aged from 10 to 18 years, attending between the 5th and the 12th year of the Agrupamento de Escolas do Fundão. The instrument used was an adapted questionnaire of COMPASS program that sought to evaluate the sporting and leisure habits of students. For the present study we used descriptive statistics, t-test for analysis of dichotomous variables, the "p" Person in the correlation of variables and ANOVA for more than two categories. In the analysis we detach a decrease in the levels of sporting activity, an increase of age / schooling cycle and lower practice levels in females. Physical activity does not occupy a central role in the leisure time of young people. The obtained conclusions accentuate the need of adopt programs to promote physical activity since childhood, allowing the predisposition to practice sport in adulthood.
Chapter 1 (Pedagogic Internship) Corresponding to Pedagogic Internship of Masters Degree in Teaching Physical Education in Basic and High School, this report pretends to present the inherent aspects of practice developed in 2012/2013 academic year in the Agrupamento de Escolas do Fundão, having as internship advisor the professor António Belo and as Universidade da Beira Interior advisor the professor Júlio Martins. This report includes a description of pedagogic internship activities, clarifying important aspects of teaching, school sports, direction of class accompaniment and also extracurricular activities organization, and aims to correlate the strategies and experiences that were fundamental in teaching-learning process. Through this report I intend to do a personal reflection in respect to living experiences, learning and knowledge acquired. Also it is important to evidence that the Pedagogic Internship aims the assimilation of professional skills in order to become a better Physical Education teacher. Chapter 2 (Physical Activity and Free Time Occupation) Knowing the free time occupation of young people is very important in order to realize their leisure activities and what the preponderance that sport occupies. The objective of this study is to identify which are the sporting habits of young people at different ages, gender and cycles. It was selected a sample of 379 students, of both genders, aged from 10 to 18 years, attending between the 5th and the 12th year of the Agrupamento de Escolas do Fundão. The instrument used was an adapted questionnaire of COMPASS program that sought to evaluate the sporting and leisure habits of students. For the present study we used descriptive statistics, t-test for analysis of dichotomous variables, the "p" Person in the correlation of variables and ANOVA for more than two categories. In the analysis we detach a decrease in the levels of sporting activity, an increase of age / schooling cycle and lower practice levels in females. Physical activity does not occupy a central role in the leisure time of young people. The obtained conclusions accentuate the need of adopt programs to promote physical activity since childhood, allowing the predisposition to practice sport in adulthood.
Description
Keywords
Educação física - Ensino secundário - Estágio pedagógico Educação física - Alunos com necessidades educativas especiais Desporto escolar - Actividades Educação física - Ensino-aprendizagem - Planeamento de aulas