Browsing by Issue Date, starting with "2024-12-06"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Memória Curta: A Lã e a Neve como Espelho da Revolução SilenciadaPublication . Correia, Sara Alexandra da Silva Gomes; Magalhães, Gabriel Augusto Coelho; Jerónimo, Nuno André AmaralNo atual contexto de polarizações políticas e ressurgimento de extremismos, A Lã e a Neve de Ferreira de Castro emerge como um recurso literário essencial para entender as dinâmicas sociopolíticas de Portugal na década de 1940. Este estudo pretende a recontextualização da obra na contemporaneidade, beneficiando-se das recentes inovações no campo das humanidades digitais e das artes visuais. O nosso trabalho investigativo revisita A Lã e a Neve sob uma perspetiva crítica contemporânea, procurando desvendar as complexidades da sociedade portuguesa da época, tanto através de uma análise literária quanto sociológica que sublinha os desafios, tensões e esperanças retratados. Além de ser uma homenagem ao universo criado, este projeto ambiciona recriar a trajetória do protagonista Horácio, proporcionando uma experiência imersiva que transita entre a ficção e a realidade tangível da história portuguesa. O Memória Curta surge como uma ponte entre a literatura e a tecnologia, um espaço de intersecção onde a teia narrativa cruza-se com a inovação digital, possibilitando não apenas uma revitalização da obra. mas também um diálogo enriquecido com o contexto atual, evidenciando a relevância e contemporaneidade da mensagem de Castro. Neste sentido, almejamos criar uma experiência rica e multidimensional que convida cada indivíduo a explorar mais profundamente o universo literário e histórico, transcendendo as barreiras temporais e espaciais e promovendo uma compreensão mais abrangente e integrada da obra e do seu contexto histórico.
- Sinestesia no Design: A Realidade Aumentada como Promotora de Experiências SinestésicasPublication . Santos, Maria Inês Almeida; Ferreira, Joana Casteleiro Alves PitrezA sinestesia é uma condição neurológica rara, caraterizada pela interseção dos sentidos. Uma vez que esta condição é considerada uma forma singular de perceção do mundo, o presente projeto visa precisamente investigar e correlacionar a sinestesia com o design. O propósito do projeto passa por explorar novas maneiras pelas quais os designers podem fazer uso das propriedades da sinestesia na sua prática projetual, promovendo uma reflexão crítica sobre o uso do design sinestésico como catalisador para ampliar a criação de significado. Apesar de já ser alvo de estudo em diversas áreas, a sinestesia continua a ser um fenómeno desconhecido por uma grande franja da sociedade. Por esta razão o objeto central deste projeto é uma exposição, que combina a sinestesia, o design e a realidade aumentada, cujo intuito é oferecer ao utilizador a oportunidade de compreender o que é percecionar uma experiência sinestésica. O conceito central envolve a utilização da realidade aumentada para transformar cartazes de design existentes em experiências sinestésicas, permitindo ao público vivenciar estas manifestações sensoriais. Tal objetivo só é atingível através da aplicação do design sinestésico, ou seja, pela criação de versões sinestésicas dos cartazes expostos. Este projeto culminou numa exposição intitulada de Sinestesia: Uma Inusitada Forma de Percecionar o Mundo, que desde o início despertou a curiosidade do público ao abordar uma condição que incentiva a reflexão sobre a diversidade da perceção humana. Acreditamos que o projeto evidenciou o potencial do design sinestésico e das tecnologias emergentes para o desenvolvimento de experiências sensoriais únicas e profundamente significativas.
- Low Speed Airfoil Optimization for Improved Multi-Point Performance of ACC AircraftPublication . Pangas, Guilherme Filipe da Silva; Gamboa, Pedro VieiraThe advancement of computational capabilities has allowed for more efficient analysis and iteration of airfoil designs. Consequently, it has become possible to expand the design space and explore new geometries and configurations. However, the current state does not allow for a press-and-run optimization. The new capabilities have simply carried over the trial-and-error approach, previously used for the geometry, to the formulation of the optimization problem. The goal of this work is to study the formulation of an optimization problem and propose a new methodology that better portrays the aircraft’s requirements for airfoil performance. The new objective, based on the Aircargo Challenge 2022, is implemented by modifying an existing tool. This software has implemented a constraint multi-point optimization to improve the aircraft’s airfoil performance. The optimization is based on the free-gradient technique called Particle Swarm Optimization (PSO), using B-spline parametrization and a coupled viscous/inviscid interaction method. The new objective function, added to this program, estimates the performance of the aircraft developed for the competition, such as lift-off weight, the climb speed, and the maximum cruise and turn velocity. The estimations are done using a method that extrapolates the characteristics of the airfoil, analyzed through a sequence of operating points, into the aircraft’s performance. A penalty is then added to the score if any of the restrictions imposed are not met, and the sum is used as the objective function value. The dissertation includes two case studies. First, the PSO optimizer is evaluated through the effect of some of its settings on design space exploration and the resulting airfoil. The study concluded that the exhaustive option obtains the best and most consistent results among the settings studied. These results also provide an estimation of the airfoil and the score variance across different optimizations. Furthermore, in terms of the objective function, this case also reveals the tendency to increase the payload carried in order to obtain a higher flight score in the competition. In the second case study, the behavior of the new objective function under different initial conditions is analyzed. This investigation revealed the same trends in terms of scoring and validated/refuted some of the ACC2022 team’s decisions.
- Relatório de Estágio: Associação Empresarial da Covilhã, Belmonte e PenamacorPublication . Costa, Rúben Pires da; Madeira, Maria José AguilarO marketing digital desempenha um papel fundamental na criação de uma relação mais próxima e de confiança entre as empresas e os seus consumidores, especialmente no contexto Business to Business (B2B). Ao desenvolver acções bem estruturadas, as empresas conseguem não apenas conquistar a confiança dos seus clientes, mas também aumentar as possibilidades de fidelização, o que, por sua vez, influencia positivamente outros consumidores. A utilização de ferramentas de marketing digital, como redes sociais e newsletters, revelou-se essencial para fortalecer o relacionamento com os associados e divulgar as diversas iniciativas da associação. Assim, ficou evidente a importância da digitalização para as empresas, tendo em vista o ambiente empresarial competitivo vivido. Ter uma presença digital ativa e eficaz não é apenas uma opção, mas uma necessidade para as organizações se destacarem e prosperarem no mercado. Este relatório, elaborado no âmbito do estágio curricular na Associação Empresarial da Covilhã, Belmonte e Penamacor (AECBP), tem como objetivo descrever as atividades de marketing realizadas ao longo do estágio, com foco na promoção das atividades da associação e no apoio ao desenvolvimento empresarial da região. A utilização eficaz de ferramentas de marketing digital pode apoiar o crescimento e fortalecimento de empresas online, criando uma ligação de confiança com o seu público e ajudando-as a crescer de forma sustentável.
- Evaluation of the resistance of Acetobacter aceti to the major chemicals found in winery wastewaterPublication . Ramos, Nuno; Fernandes, Annabel Dias Barrocas; Fernandes, Maria da ConceiçãoThe wine industry generates between 0.2 and 4 L of wastewater per liter of wine produced, although this figure can exceed 14 L, depending on several factors. Wine effluent typically has high salinity and organic load, containing various organic compounds such as carboxylic acids, sugars, alcohols, and phenolic compounds. These compounds can inhibit microbial growth, compromising biological treatment processes. Naturally present in all stages of winemaking, Acetobacter aceti has the ability to oxidize ethanol into acetic acid and use the acetate produced in its metabolism. The present study aimed to evaluate the tolerance of A. aceti to two concentrations (LC and HC) of mixtures of: A-alcohols (ethanol, glycerol, and methanol), CA-carboxylic acids (acetic, succinic, and tartaric) and phenolic-Ph compounds (tyrosol and catechol) present in basal media, and to investigate the possibility of its use in the biodegradation of this effluent, through bacterial growth evaluation, degradation of the different compounds and assessment of chemical oxygen demand (COD) and total organic carbon (TOC). In the presence of alcohols, the growth rate (µ) and biomass yield (Y ??/??) of A. aceti decreased to 80% and 77% and to 73% and 88%, compared to the control, for LC and HC, respectively. The mannitol consumption rate (QM) decreased by 59% and 44%, compared to the control, for LC and HC, respectively. COD and TOC did not show differences. In the presence of AC, µ and Y ??/?? of A. aceti decreased to 61% and 43% and to 84% and 13%, compared to the control, for LC and HC, respectively. QM was reduced by 98% and 93%, compared to the control, for CL and HC, respectively. COD and TOC did not show differences. A. aceti, was unable to metabolize the tartaric acid. The presence of Ph did not affect growth, QM, COD, or TOC. The tests with real winery wastewater showed that the growth of A. aceti suffered a great reduction, requiring much more time to adapt and consume organic acids, except for tartaric. COD and TOC removals were 62% and 70%, for conditions without and with supplementation, respectively.
- Experimental and Numerical Study of a Novel Airfoil Morphing Concept for UAV WingsPublication . Ukolov, Egor; Gamboa, Pedro VieiraThe conventional aircraft design process results in a compromise solution for its wings geometry that meets all design requirements and ensures satisfactory performance throughout its operational envelope. Consequently, the aircraft may operate under suboptimal performance conditions in various flight conditions. This dissertation presents a novel concept for executing wing morphing in its airfoil degree-of-freedom, which has the potential applications in small-to-medium size unmanned aerial vehicles, aimed at enhancing their flight performance across a broader range of flight conditions. A surrogate model is developed to evaluate the most significant design variables of the concept in relation to aerodynamic performance metrics – maximum lift coefficient, maximum lift-to-drag ratio, and the corresponding pitching moment coefficient. A prototype of the concept is implemented to demonstrate proof-of-concept and compare the experimental results of morphing actuation with those obtained numerically from a computational model. Case studies are conducted using the airfoils “NACA 2412”, “NACA 2415”, and “NACA 4418” to further investigate the potential benefits of morphing, alongside a comparison of the concept’s performance with conventional hinged surfaces. The results indicate that the concept is capable of enhancing lift-to-drag ratio across a considerable range of lift coefficients and reducing, in absolute value, the pitching moment coefficient. Furthermore, the concept allows for achieving a 12% higher maximum lift coefficient and an 88% higher maximum lift-to-drag ratio than that of a conventional hinged surface. The study concludes that the potential practical implementation of the concept can reduce take-off and landing distances, decrease the installed power requirements, extend range and endurance, and enable an aircraft to operate efficiently under varying weight conditions.