Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Las Heras, Soledad

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Relatório Final do Projeto Tempo e tecnologia: uma abordagem de género para o contexto português
    Publication . Schouten, Maria Johanna Christina; Araújo, Emília; Augusto, Amélia; Simões, Maria João; Sousa, Helena; Las Heras, Soledad; Lourenço, Lia
    Este relatório apresenta o percurso e as principais conclusões decorrentes do projeto de investigação “Tempo e tecnologia: uma abordagem de género para o contexto português”, integrado no programa PIHM (Programa para a Igualdade entre Homens e Mulheres), apoiado pela CIG (Comissão de Cidadania e Igualdade de Género) e financiado por Fundos FEDER, através do Programa Operacional Factores de Competitividade – COMPETE e por Fundos Nacionais, através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia. (PIHM/GC/0037/2008) O objetivo geral da investigação passou por averiguar o caráter genderizado nas conceções e no uso tanto do tempo como da tecnologia, no âmbito do espaço doméstico, por parte de pessoas que vivem numa relação conjugal.  A tecnologia contemplada abrange: aparelhos de apoio às lidas domésticas; tecnologia de informação e comunicação; meios de transporte. Aplicou-se uma metodologia mista (inquérito por questionário; entrevistas; grupos de fócus) nos distritos de Castelo Branco e Braga. Uma primeira conclusão aponta para a diversidade dos efeitos da existência de tecnologias domésticas para a execução e duração de tarefas domésticas e de cuidar. Uma segunda é a maior permeabilidade, provocada pela tecnologia, entre os contextos domésticos, pessoais e profissionais, o que tem consequências positivas e negativas para os atores e as atoras. Uma terceira é que as tecnologias originaram uma mudança apenas limitada na divisão generalizada do trabalho doméstico. Não é o instrumento que define o uso, mas o uso define o significado do aparelho, e o género do utilizador é de importância significativa. 
  • Parenthood and everyday mobilities in Portugal: a gender approach
    Publication . Schouten, Maria Johanna Christina; Las Heras, Soledad
    The spatial transition of individuals and their families between the different contexts of home, work/school, and leisure activities, as well as the time spent during this «interface», are attracting growing attention from sociologists. The main subject of the present study relates to the transportation of children to and from day-care, school or extracurricular activities, and the strategies mothers and fathers apply to managing this routine form of mobility. In an analysis of the various dimensions of this parental task, attention is paid to the central place children occupy in today’s families, strengthening parents’ protective instincts. The data presented come from a study of households in two zones in Portugal with diverse geographical and demographic characteristics. The quantitative and qualitative data indicate differences between men and women in types and patterns of mobility, and also in the access to and use of means of transport. The daily school run, in its broadest sense, can be taken as an activity pertaining to the domain of «caring» and to a certain extent this is reflected in its gendered character.
  • Chauffeuring parenthood: the everyday travel times of families
    Publication . Schouten, Maria Johanna Christina; Las Heras, Soledad
    The time parents dedicate to the routine transport of their children has increased significantly since the second half of the twentieth century. This change was triggered by various developments, including new forms of parenthood, the central place the car has come to occupy in society and the tendency to urban dispersion. The article addresses the coordination efforts made by families to provide transport for their children to and from schools, nurseries or extracurricular activities. It focuses on the meaning parents attribute to the time spent on this transport, and on gender differences in this type of time allocation. To illustrate this point, analyses have been made of qualitative and quantitative data obtained in the context of a research on the use of time and technology in families, in the Portuguese districts of Castelo Branco and Braga, during the period 2010‐12. The principal revelations of this research are the diversities but also general trends in representations and practices regarding temporalities and transport shown in interviews and focus group discussions. It was found that parents interviewed considered time devoted to routine transport of their children a care task; and, linked to this, mothers bore the brunt of this fragmented and time-consuming activity
  • Famílias em trânsito: a temporalidade da “interface”
    Publication . Las Heras, Soledad; Schouten, Maria Johanna Christina
    Atendendo à problemática da articulação entre os contextos familiar, privado e profissional, foca-se neste texto a interface, ou seja, a transição ou deslocação no espaço de pessoas de um desses contextos para um outro. O tema principal em estudo é o transporte dos filhos que frequentam o infantário, a escola ou as ATL, bem como as perceções e estratégias dos pais e das mães em torno desta mobilidade rotineira, durante a semana. Relaciona-se esta tarefa de transporte com a centralidade dos filhos na família de hoje e, consequentemente, a atitude protetora dos pais. Os dados a apresentar provêm de uma pesquisa sobre agregados domésticos em duas zonas em Portugal (distritos de Castelo Branco e Braga) com caraterísticas geográficas e demográficas diferentes. Dados de natureza quantitativa e qualitativa apontam para diferenças entre homens e mulheres no que diz respeito a tipos e padrões de deslocação, bem como no acesso aos e no uso dos meios de transporte. O transporte diário dos filhos pode ser considerado como uma atividade pertencente ao domínio do «cuidar» e isto reflete-se no seu caráter ligeiramente genderizado. This text addresses the interface, or, in other words, the spatial transition between the different contexts of family, private life and work/school. The main subject of study relates to the transport of children to and from day-care, school or extracurricular activities, and the strategies of fathers and mothers regarding this routine form of mobility, on weekdays. For an analysis of the various dimensions of this parental task, the central place of children in today’s families should be taken into account, as this stimulates the protective inclinations among the the parents. The data presented result from a study among households in two zones in Portugal with diverse geographical and demographic characteristics. The quantitative and qualitative data indicate differences between men and women regarding types and patterns of mobility, and also regarding the access to and use of means of transport. The daily school run, in its broadest sense, can be held as an activity pertaining to the domain of «caring» and this is to a certain point reflected in its gendered character.