Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Antecedents of the Sharing Economy in a Pandemic Scenario: Prosocial Attitudes, Past Behaviour and Transformation ExpectationsPublication . Alves, H. M. B; Alves, Marta; Paço, ArmindaThe COVID-19 pandemic is expected to have a significant impact on most sharing economy activities, and at present, it is particularly challenging to achieve a consensual model to predict sharing economy behaviour. Based on empirical and theoretical premises established before the pandemic, we intend to explore the association between a set of psychosocial variables (i.e., cooperation, environmental awareness, past behaviour) and sharing economy behaviour, particularly the use of shared assets (i.e., cars and accommodation) during the COVID-19 pandemic. Furthermore, the present study analyses the mediating role of transformation expectations, as the decision to engage or not in sharing behaviour may be influenced by beliefs about the consequences of those actions from the user’s perspective. This study comprised a total of 596 participants. Data was collected through a self-administered questionnaire and was statistically analysed and interpreted using PLS 3.0. Structural Equation Modelling statistical software. Contrary to our predictions, the results show that cooperation negatively influenced the willingness to participate in sharing activities during the COVID-19 pandemic, that environmental awareness was not a significant predictor, and that past sharing behaviour has the strongest influence on the willingness to share during pandemic times. Finally, the mediating effect of transformation expectations was significant in both associations, i.e., pro-environmental consciousness and past sharing experiences, and the willingness to adopt sharing behaviour during COVID-19.
- Reflexo: Ferramenta Pedagógica para uma nova relação entre a escola e as comuniddaes ciganasPublication . Carreira, Rosa; Correia, Teresa; Alves, Marta; Branco, M.; Sá, Sónia de; Melchior, Sílvia; Gonçalves, Bruno; Rojão, GraçaOs estereótipos, e consequente discriminação da comunidade cigana, são uma realidade que se mantém nos dias de hoje. Os obstáculos observados ao longo do processo de integração desta comunidade na cultura maioritária refletem-se particularmente no elevado abandono e insucesso escolares. Foi com base na constatação destes problemas que surgiu o Projeto Reflexo - Imagens Positivas que, numa perspetiva de educação intercultural, tem como objetivo colocar a comunidade cigana e não cigana a refletir sobre os seus valores e tradições, no sentido de potenciar o diálogo e um maior conhecimento e aceitação mútuos. Pretende-se, deste modo, através de uma escola mais inclusiva, empoderar jovens da comunidade cigana, levando a que reflitam sobre o que é valioso na sua cultura e de que forma se podem inserir na cultura maioritária sem perder a sua matriz própria. A escola aparece assim como instrumento de uma política emancipadora e espaço da educação política das novas gerações, procurando através da diferenciação e do multiculturalismo curricular promover uma maior justiça e equidade. Em suma, através da conceção, experimentação e edição de um recurso com atividades pedagógicas a ser utilizado nas escolas e envolvendo ativamente, neste processo, alunos e alunas, professores e professoras e ainda encarregados e encarregadas de educação, pretende-se contribuir para: – a permanência das crianças ciganas na Escola para além do 1º e 2º ciclos do Ensino Básico, combatendo, assim, o abandono escolar nesta população; – o respeito de toda a Escola em relação à comunidade cigana, através da valorização das diferenças culturais e promoção de uma cultura de não discriminação no contexto escolar (ou seja, uma Escola inclusiva).