Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Primeira lei da termodinâmica

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Relatório de Estágio.pdf2.7 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O estudo resgata informações históricas que mostram que no final do século XIX já se considerava difícil afirmar quem teria descoberto o princípio da equivalência entre calor e trabalho e como as meticulosas pesquisas experimentais de Joule permitiram a demonstração da equivalência de diferentes tipos de energia e contribuíram de forma definitiva para a formulação da Primeira Lei da Termodinâmica. Faz alusão à Educação e o Século XXI, assim como à importância das Atividades Experimentais no ensino regular. Apresentam-se dois planos de aula de ensino secundário, 10.º ano, um relativo à componente de química, que se refere à lecionação do tema “Ângulo de ligação e geometria das moléculas” incluído na subunidade “Moléculas na troposfera: espécies maioritárias e vestigiais” da unidade “Atmosfera da Terra: Radiação e Matéria” e o outro, relativo à componente de física, refere-se à lecionação do tema “Primeira Lei da Termodinâmica” incluído na subunidade “Energia no Aquecimento/Arrefecimento de Sistemas” da unidade “Sol e Aquecimento”. São também mencionadas as várias Atividades Curriculares e de Complemento Curricular desenvolvidas durante a Prática de Ensino Supervisionada na Escola Secundária com 3.º ciclo do Ensino Básico do Agrupamento de Escolas do Fundão no decorrer do ano letivo 2012/2013.
This study presents historical information showing that by the end of the XIX century it was already considered difficult to state who in fact first discovered the principle of equivalence between heat and work, and how meticulous experimental research by Joule allowed the equivalence of different forms of energy to be demonstrated, and thus decisively contributed to the formulation of the first law of thermodynamics. Education in the XXI century is considered, as is the importance of experimental activities in normal learning. Two lesson plans for 10th grade secondary education are presented, one for the chemistry component of the program, which exemplifies how to teach the theme “Bond angles and molecular geometry”, which is included in the subunit “Molecules in the troposphere: major and trace species” of the unit “Earth’s Atmosphere: Radiation and Matter”. The other lesson plan is for the physics component of the program, and shows how to teach the theme “The First Law of Thermodynamics”, which is included in the subunit “Energy in the Heating/Cooling of Systems”, of the unit “The Sun and Heating”. Also mentioned are the various Curricular Activities and Curriculum Supplement Activities developed during the supervised teaching practice at the Secondary School with the 3rd cycle of Basic Education of the Fundão Group of Schools, during the 2012/2013 school year.

Description

Keywords

Ensino da física e química - Plano de aula Ensino da física e química - Actividades curriculares

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue