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Abstract(s)
Um número crescente de críticos tem argumentado que as relações públicas seguem procedimentos não-éticos na promoção de interesses corporativos e comerciais baseados em técnicas propagandísticas de manipulação da opinião pública. Os textos clás- sicos de relações públicas não oferecem fortes refutações. Este tópico, na verdade, é largamente ignorado ou remetido para a contribuição global das relações públicas para o sucesso empresarial e benefício social. No entanto, a profissão continua a ser interpre- tada como um eufemismo para propaganda, centrada em técnicas de informação spin.
Numa tentativa de regulamentar o comportamento ético as as- sociações profissionais de relações públicas têm vindo a estabelecer e promover Códigos Éticos e de Conduta Profissional. Estes códigos apelam às “boas práticas” profissionais e enfatizam a “Verdade, Diálogo e Interesse Público” como os valores centrais da profissão. Neste artigo, a partir do estudo comparativo dos códigos deontológicos de relações públicas em vigor nas associações profissionais de relações públicas, pretende-se identificar e correlacionar os valores transversais a esta profissão e perceber qual a sua força contra os argumentos dos seus detractores. Em última análise, tentar-se-á responder à seguinte questão: Qual o verdadeiro papel da profissão de relações públicas na sociedade?
An increasing body of critics argue that public relations is propagandist in its promotion of corporate and business interests over societal values. Public Relations classic texts do not offer very robust refutations. In fact, the topic is largely ignored or the subject changed to the overall contribution of public relations to business success and social benefit. However, today, the profession is still connected with spin information, or even is seen as a euphemism for some kinds of propaganda. Professional public relations bodies have internationally established ethics codes in an attempt to regulate members’ ethical behaviour. They appeal to “best practices” in the profession and emphasize “Truth, Dialogue and The Public Interest” as core values of Public Relations. In this article, from the comparative study of ethical and deontological codes used by Public Relations Associations, I aim to identify and to correlate these transversal values in resolving ethical dilemmas and to understand their force against the arguments of PR detractors. Finally, I will try to find the answer to the following question: Which is the true and legitimate place of public relations profession in modern society?
An increasing body of critics argue that public relations is propagandist in its promotion of corporate and business interests over societal values. Public Relations classic texts do not offer very robust refutations. In fact, the topic is largely ignored or the subject changed to the overall contribution of public relations to business success and social benefit. However, today, the profession is still connected with spin information, or even is seen as a euphemism for some kinds of propaganda. Professional public relations bodies have internationally established ethics codes in an attempt to regulate members’ ethical behaviour. They appeal to “best practices” in the profession and emphasize “Truth, Dialogue and The Public Interest” as core values of Public Relations. In this article, from the comparative study of ethical and deontological codes used by Public Relations Associations, I aim to identify and to correlate these transversal values in resolving ethical dilemmas and to understand their force against the arguments of PR detractors. Finally, I will try to find the answer to the following question: Which is the true and legitimate place of public relations profession in modern society?
Description
Keywords
Relações Públicas Códigos Deontológicos Ética
Citation
Gonçalves, G. (2007). Ética das relações públicas. A falta de responsabilidade social nos Códigos Éticos de Relações Públicas. BOCC, in http://www.bocc.ubi.pt/pag/goncalves-gisela-etica-das-relacoes-publicas.pdf
Publisher
Labcom