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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Neste trabalho é estudado um sistema construtivo pouco vulgarizado em Portugal.
Este sistema construtivo baseia-se na reutilização de contentores marítimos remodelados.
Quando comparado com outros sistemas construtivos mais comuns, este novo sistema
construtivo distingue-se pela sustentabilidade elevada da solução proporcionada pela
reciclagem de contentores marítimos considerados inutilizáveis para as funções que
normalmente desempenham.
A aplicação de contentores marítimos remodelados na construção civil é um assunto
com poucos desenvolvimentos do ponto de vista científico, facto comprovado pelo facto de
serem muito raros os artigos técnicos que abordem os aspectos estruturais deste sistema.
Apresenta-se neste trabalho a constituição de dois tipos de contentores marítimos e
analisam-se todos os perfis metálicos que os compõem assim como as respectivas
propriedades geométricas e mecânicas das suas secções.
É também objecto de estudo deste trabalho a análise de um caso de estudo que
consiste na utilização de contentores marítimos remodelados para a construção de uma
moradia com dois pisos com uma estruturação não regular. É feita a avaliação da capacidade
resistente dos contentores marítimos remodelados para as acções regulamentares. Para tal
são utilizados modelos numéricos computacionais. A análise estrutural é realizada à luz do
Eurocódigo 3. Mostra-se que a aplicação desta norma para o sistema construtivo em estudo é
limitada pelo desconhecimento de parâmetros mecânicos relativos aos perfis metálicos não
comerciais dos contentores marítimos.
Ainda assim, comprova-se a viabilidade deste sistema construtivo no domínio de
pequenos edifícios de habitação.
In this work, a building system not usual in Portugal is studied. This versatile building system is based on the use of refurbished shipping containers. When compared with others common building systems, the principal advantages by using refurbished shipping containers for building construction are sustainability and recycling. The application of refurbished shipping containers in construction is a subject with few developments on a scientific point of view. Papers about structural behaviour of shipping containers are very rare in scientific literature. In this work, two types of shipping containers are analyzed. All structural elements and cross sections are identified and characterized from a geometrical and mechanical point of view. A practical case with the application of refurbished shipping containers to a building house with two stories is studied in this work. By using numerical models, the strength of the container was evaluated. The structural analysis of the structural elements was carried out with Eurocode 3. It is shown that it is not easy to apply such standards rules to steel building systems with non commercial cross sections. However, this study shows the feasibility of this building system.
In this work, a building system not usual in Portugal is studied. This versatile building system is based on the use of refurbished shipping containers. When compared with others common building systems, the principal advantages by using refurbished shipping containers for building construction are sustainability and recycling. The application of refurbished shipping containers in construction is a subject with few developments on a scientific point of view. Papers about structural behaviour of shipping containers are very rare in scientific literature. In this work, two types of shipping containers are analyzed. All structural elements and cross sections are identified and characterized from a geometrical and mechanical point of view. A practical case with the application of refurbished shipping containers to a building house with two stories is studied in this work. By using numerical models, the strength of the container was evaluated. The structural analysis of the structural elements was carried out with Eurocode 3. It is shown that it is not easy to apply such standards rules to steel building systems with non commercial cross sections. However, this study shows the feasibility of this building system.
Description
Keywords
Contentor marítimo - Construção civil Contentor marítimo - Habitação Contentor marítimo - Remodulação - Habitação Contentor marítimo - Reutilização - Habitação Contentor marítimo - Construção civil - Análise estrutural