Repository logo
 
Publication

Identification and prioritization of stakeholders to support strategic decision-making in sports organizations : a case study

dc.contributor.advisorMiragaia, Dina Alexandra Marques
dc.contributor.authorCarreira, André da Luz
dc.date.accessioned2015-04-13T15:43:08Z
dc.date.available2015-04-13T15:43:08Z
dc.date.issued2011
dc.description.abstractThrough the perception of internal and external decision-makers, this study aims to identify and prioritize the stakeholders involved in making decisions in a sports organization – football club in Portugal. A multiple linear regression analysis was used to assess the influence of the attributes of power, legitimacy and urgency on the salience of the various stakeholders. The results showed a convergence of external and internal decision-makers’ perceptions, concerning the three main stakeholder groups: Top management, sponsors and members association. Pearson correlations identified four types of stakeholder: Definitive, dangerous, demanding and non-stakeholders. A generalized differentiation was also found in stakeholder classification, regarding evaluation of attributes, between external and internal decision-makers. In addition, the study suggests the success of organizations’ management will depend on correct identification of stakeholders and consequent assessment of their relevance, in order to highlight who should get priority, and how, in strategic decision-making.por
dc.description.abstractEste trabalho visa, através da percepção de decisores internos e externos, identificar e priorizar os stakeholders envolvidos na tomada de decisão de uma organização desportiva - o clube de futebol Centro Desportivo de Fátima - Portugal. Foi utilizada uma análise de regressão linear múltipla para avaliar a influência dos atributos poder, legitimidade e urgência na saliência dos diversos stakeholders. Os resultados evidenciaram uma convergência das percepções dos decisores externos e internos, quanto aos três principais grupos de stakeholders: gestão de topo, patrocinadores e massa associativa. Através das correlações de Pearson, identificaram-se quatro tipos de stakeholders: definitivos, perigosos, exigentes e não-stakeholders. Verificou-se ainda uma diferenciação generalizada na classificação dos stakeholders, relativamente à valorização dos atributos, entre os decisores externos e internos. Para além disso, o estudo sugere que o êxito da gestão das organizações dependerá da identificação correcta dos stakeholders e consequente avaliação da relevância destes, de forma a salientar a quem e como deve ser dada prioridade na tomada de decisão estratégica.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.6/3255
dc.language.isoengpor
dc.subjectOrganização desportiva - Futebolpor
dc.subjectOrganização desportiva - Stakeholders - Tomada de decisãopor
dc.subjectOrganização desportiva - Gestãopor
dc.subjectClube desportivo - Gestão estratégicapor
dc.titleIdentification and prioritization of stakeholders to support strategic decision-making in sports organizations : a case studypor
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typemasterThesispor
thesis.degree.disciplineCiências do Desportopor
thesis.degree.levelMestrepor
thesis.degree.nameMestrado em Ciências do Desportopor

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Tese Stakeholders André Carreira.pdf
Size:
524.62 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Documento principal
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: