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Abstract(s)
A investigação sobre o desempenho da categoria de produto tem sido alvo de particular
atenção nos trabalhos científicos realizados ao longo das últimas décadas. Apesar das
inúmeras pesquisas sobre este assunto, poucos são os estudos que a relacionam com as
marcas do distribuidor. Considerando esta lacuna, este estudo pretende contribuir para
uma maior compreensão sobre o tema no contexto do desenvolvimento das marcas do
distribuidor.
Este trabalho investiga a influência do preço e do sortido do retalhista no seu desempenho
ao nível da categoria de produto. As hipóteses são testadas usando modelos de regressão
linear para séries temporais. Os dados utilizados foram disponibilizados pela Kantar com
informação relativa aos maiores retalhistas que operam em Espanha, referente ao período
de 2012 a 2016.
O trabalho realizado permitiu verificar que as marcas do distribuidor são relevantes para o
desempenho da categoria de produto. Os resultados indicam que a gestão do sortido e do
preço das marcas do distribuidor e das marcas do produtor têm diferentes importâncias na
gestão da categoria de produto. A estratégia de preços utilizada pelo retalhista também tem
implicações nesta gestão.
Os resultados evidenciam que em cinco dos nove retalhistas considerados, quanto maior for
a diferença de preços entre as marcas do produtor e as do distribuidor, maior será a quota
de mercado da categoria de produto do retalhista. Verifica-se ainda que o número de SKU
das marcas do produtor, tem uma influência positiva no desempenho da categoria de
produto do retalhista. De um modo geral, a proporção de SKU das marcas do distribuidor
no sortido, tem um impacto negativo na quota de mercado dos retalhistas que seguem a
estratégia de preços HiLo.
Tendo por base estes resultados, são apresentadas algumas diretrizes para a gestão da
categoria de produto neste setor.
Particular attention has been paid on the research on the performance of product categories in the scientific work carried out over the past few decades. Despite the numerous amounts of research on this subject, there are few studies that can relate it to private labels. Considering this gap, this study aims to provide a greater understanding on the topic, in relation to the development of store brands. This work investigates the influence of the retailer's price and assortment on its performance at the product category level. The hypotheses are tested using linear regression models for time series. The data used was made available by Kantar with information on the largest retailers operating in Spain, for the period from 2012 to 2016. The work carried out made it possible to verify that the private labels are relevant to the performance of the product category. The results indicate that the management of price and the assortment of private labels and national brands have different levels of importance in the management of the product category. The pricing strategy used by the retailer also has implications for this management. The results show that in five of the nine retailers considered, the bigger the price difference between national brands and private labels, the greater the market share of the retailer product category. It is also verified that the SKU number of the national brands has a positive influence on the performance of the retailer product category. In general, the proportion of SKU of private labels in the assortment has a negative impact on the market share of retailers who follow the HiLo pricing strategy. Based on these results, some guidelines for the management of the product category in this sector are presented.
Particular attention has been paid on the research on the performance of product categories in the scientific work carried out over the past few decades. Despite the numerous amounts of research on this subject, there are few studies that can relate it to private labels. Considering this gap, this study aims to provide a greater understanding on the topic, in relation to the development of store brands. This work investigates the influence of the retailer's price and assortment on its performance at the product category level. The hypotheses are tested using linear regression models for time series. The data used was made available by Kantar with information on the largest retailers operating in Spain, for the period from 2012 to 2016. The work carried out made it possible to verify that the private labels are relevant to the performance of the product category. The results indicate that the management of price and the assortment of private labels and national brands have different levels of importance in the management of the product category. The pricing strategy used by the retailer also has implications for this management. The results show that in five of the nine retailers considered, the bigger the price difference between national brands and private labels, the greater the market share of the retailer product category. It is also verified that the SKU number of the national brands has a positive influence on the performance of the retailer product category. In general, the proportion of SKU of private labels in the assortment has a negative impact on the market share of retailers who follow the HiLo pricing strategy. Based on these results, some guidelines for the management of the product category in this sector are presented.
Description
Keywords
Retalhista Marca do Distribuidor Desempenho da Categoria de Produto SKU - Stock Keeping Unit Preço