Publication
Life forms and deliberate choice in Aristotle's teleological ethics
dc.contributor.author | Amaral, António | |
dc.date.accessioned | 2025-02-11T14:56:36Z | |
dc.date.available | 2025-02-11T14:56:36Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.description.abstract | By presenting happiness [εὐδαιμονία] within the framework of a properly human philosophy [ἀνθρωπίνη φιλοσοφία]2, Aristotle also clarifies the extent to which any attempt to access a finalistic understanding of acting well [εὖ πράττειν] in view of a well-living [εὖ ζῆν] will have to make its way through a compact tangle of fluid opinions and divergent perceptions as to its nature and extent. On the other hand, given the contingent cut-off of the action-not only because the possible course of its outcome is indeterminate [ἀδιόριστος] but also obscure [ἄδηλος] the possible outcome of its course - one can hardly conceal the praxeological impact of the glossed expression “we deliberate not about the ends, but about the means” [βουλευόμεθα δ'οὐ περὶ τῶν τελῶν ἀλλὰ περὶ τὸς τὰ τέλη: EN III, 3, 1112b 11-12] On the assumption that Aristotelian practical philosophy compagines a double teleological routing - one more tied to the practice of virtue [ἀρετή], the other more rooted in the exercise of deliberation [βούλευσις] -, the notion of end [τέλλος] acquires thickened ethical coloration in the multiple throws that bring into play the fundamental question that makes us wonder about the properly human good [τἀνθρώπινον ἀγαθόν]. Now, if in Plato the practice of virtue founded on a Good is what, at the end of the dialectical ascent, should finally make us happy [Res pub, 508 e], in Aristotle, on the other hand, it is important that happiness arises from the completion of a practical good [πρακτὸν ἀγαθόν] called supreme [μέγιστος] not because it is “above” or “beyond” all other goods, but because, in being “chosen-in-reason-of-itself” [αἰρετός καθ'αὑτό] needs mediation [μεσότης] either of “goodsperceived-as-total” [φαινόμενα ἀγαθά] according to which the elective appropriation of different modes of human life [ἀνθρώπινος βίος] takes place, or of prudential conditions by which a deliberate choice [προαίρεσις] is exercised on the basis of the judicious adjustment of a formal universalization of the norm to the contingent particularity of a limit situation. | pt_PT |
dc.description.abstract | Ao apresentar a felicidade [εὐδαιμονία] no quadro de uma filosofia propriamente humana [ἀνθρωπίνη φιλοσοφία], Aristóteles esclarece igualmente até que ponto qualquer tentativa de aceder a uma compreensão finalística do agir bem [εὖ πράττειν] em vista um bem-viver [εὖ ζῆν] terá de abrir caminho através de um emaranhado compacto de opiniões fluídas e de percepções divergentes quanto à sua natureza e extensão. Por outro lado, tendo em conta o recorte contingencial da acção – não só por ser indeterminado [ἀδιόριστος] o possível percurso do seu desfecho, mas também obscuro [ἄδηλος] o possível desfecho do seu percurso – dificilmente se poderá escamotear o impacto praxiológico da glosada expressão “deliberamos não acerca dos fins, mas acerca dos meios” [βουλευόμεθα δ'οὐ περὶ τῶν τελῶν ἀλλὰ περὶ τῶν πρὸς τὰ τέλη: EN III, 3, 1112b 11-12]. No pressuposto de que a filosofia prática aristotélica compagina um duplo encaminhamento teleológico – um mais vinculado à prática da virtude [ἀρετή], o outro mais enraizado no exercício da deliberação [βούλευσις] –, a noção de fim [τέλος] adquire adensada coloração ética nos múltiplos lances que colocam em jogo a questão fundamental que nos faz interrogar pelo bem propriamente humano [τἀνθρώπινον ἀγαθόν]. Ora, se em Platão a prática da virtude fundada num Bem é o que, no termo da ascensão dialéctica, nos deve tornar finalmente felizes [Res pub., 508 e], já em Aristóteles, por seu turno, importa que a felicidade decorra da finalização de um bem prático [πρακτὸν ἀγαθόν] dito supremo [μέγιστος] não porque esteja “acima” ou para “além” de todos os outros bens, mas porque, ao ser “escolhido-em-razão-de-si-mesmo” [αἰρετός καθ'αὑτό], necessita da mediação [μεσότης] quer de “bens-percebidos-como-tais” [φαινόμενα ἀγαθά] em função dos quais se efectiva a apropriação electiva dos diferentes modos de vida humana [ἀνθρώπινος βίος], quer de condições prudenciais mediante as quais uma escolha deliberada [προαίρεσις] é exercida com base no criterioso ajustamento de uma universalização formal da norma à contingente particularidade de uma situação-limite. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Amaral, António (2022). Life forms and deliberate choice in Aristotle's teleological ethics. In: Journal of Teleological Science. v2., 1-18 | pt_PT |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.59079/jts.v1i1.177 | pt_PT |
dc.identifier.eissn | 2763-6577 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.6/15102 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Journal of Teleological Science | pt_PT |
dc.relation.publisherversion | https://www.telosjournals.com.br/ojs/index.php/jts/article/view/177 | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Aristotle | pt_PT |
dc.subject | Aristotelian practical philosophy | pt_PT |
dc.subject | Ancient ethical thought | pt_PT |
dc.subject | Ethical-political relationship in Aristotle | pt_PT |
dc.subject | Prudential deliberation | pt_PT |
dc.subject | Common good | pt_PT |
dc.subject | Teleological ethics | pt_PT |
dc.subject | Ontopoiesis of decision | pt_PT |
dc.subject | Ways of Life and Happiness | pt_PT |
dc.subject | Idea of Good in Plato | pt_PT |
dc.subject | Ontology and practical truth | pt_PT |
dc.subject | Very practical and good life | pt_PT |
dc.subject | Action semantics | pt_PT |
dc.subject | Moral virtue and practical ergon | pt_PT |
dc.title | Life forms and deliberate choice in Aristotle's teleological ethics | pt_PT |
dc.title.alternative | Formas de vida e escolha deliberada na ética teleológica de Aristóteles | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.endPage | 18 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 1 | pt_PT |
oaire.citation.title | Journal of Teleological Science | pt_PT |
oaire.citation.volume | 2 | pt_PT |
person.familyName | Campelo Amaral | |
person.givenName | António | |
person.identifier.ciencia-id | 461F-B1D5-CC4E | |
person.identifier.orcid | 0000-0001-9820-9571 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 2fd8518d-b65b-44a2-92b2-4c431ad5167a | |
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