Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
Tese | 3.15 MB | Adobe PDF | ||
Apêndice 1 - Plano de Aula - Síntese | 32.71 KB | Adobe PDF | ||
Apêndice 2 - Desenho_de_Sintese | 941 KB | Microsoft Powerpoint | ||
Apêndice 3 - Proposta de trabalho | 12.28 KB | Adobe PDF | ||
Apêndice 4 - Apresentação Desenho_de_Sintese | 1004.07 KB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Este relatório descreve e caracteriza a Prática de Ensino Supervisionada (PES) integrada no
Mestrado em Ensino das Artes Visuais no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, da
Universidade da Beira Interior. A PES decorreu na Escola Secundária com 3º CEB do Fundão, à
área disciplinar de Desenho A, com uma turma do 10º ano, e ao Clube de Fotografia. Existiu
um acompanhamento continuado às aulas durante o ano lectivo, e ainda a participação em
diversas actividades extra-curriculares.
A construção do relatório pretendeu caracterizar a PES e práticas pedagógicas que a
acompanharam, através da análise e descrição dos momentos, características e instrumentos
essenciais, acompanhado de reflexões críticas que revelam a visão e abordagem do autor ao
Ensino. Desse modo, inclui uma análise a dois relatórios sobre o Ensino Artístico, dando a
conhecer o panorama actual do Ensino Artístico em Portugal, e demonstrando a importância
do ensino das artes e das capacidades criativas no desenvolvimento do ser e das sociedades.
Compreende também um enquadramento da Escola Secundária com 3º CEB do Fundão
através da sua caracterização, da cidade do Fundão e região em que se insere, e de
instrumentos essenciais para a aplicação contextualizada das acções pedagógicas. Contém
ainda uma análise ao programa da área disciplinar de intervenção, e uma reflexão crítica
sobre o programa e a disciplina. São também apresentados e descritos os momentos mais
determinantes na Prática de Ensino Supervisionada, traduzindo as práticas educativas do
estagiário.
This report describes and characterizes the Supervised Teaching Practice (STP) under the Masters in Visual Arts Education in the 3rd Cycle of Primary Education and Secondary Education, of Universidade da Beira Interior. The STP held at the Escola Secundária com 3º CEB do Fundão, on the subject area of Desenho A, with a class of the 10th grade, and on the Photography Club. There was a continued follow-up classes during the school year, and also the participation in various extra-curricular activities. The construction of the report sought to characterize the STP and pedagogical practices that accompanied it, through the analysis and description of the moments, features and essential tools, together with critical reflections that reveals the author's vision and approach to teaching. Thus, the analysis includes two reports on Arts Education, acknowledging the present scene of Arts Education in Portugal, and demonstrating the importance of arts education and creative abilities in the development of self and of society. It also includes a framework of Escola Secundária com 3º CEB do Fundão by his characterization, of the city of Fundão and the region in which it operates, and of tools essential to the application of contextual pedagogical actions. It also contains an analysis of the program subject area of intervention and a critical reflection on the program and discipline. Are also presented and described the decisive moments in Supervised Teaching Practice, reflecting the educational practices of the trainee.
This report describes and characterizes the Supervised Teaching Practice (STP) under the Masters in Visual Arts Education in the 3rd Cycle of Primary Education and Secondary Education, of Universidade da Beira Interior. The STP held at the Escola Secundária com 3º CEB do Fundão, on the subject area of Desenho A, with a class of the 10th grade, and on the Photography Club. There was a continued follow-up classes during the school year, and also the participation in various extra-curricular activities. The construction of the report sought to characterize the STP and pedagogical practices that accompanied it, through the analysis and description of the moments, features and essential tools, together with critical reflections that reveals the author's vision and approach to teaching. Thus, the analysis includes two reports on Arts Education, acknowledging the present scene of Arts Education in Portugal, and demonstrating the importance of arts education and creative abilities in the development of self and of society. It also includes a framework of Escola Secundária com 3º CEB do Fundão by his characterization, of the city of Fundão and the region in which it operates, and of tools essential to the application of contextual pedagogical actions. It also contains an analysis of the program subject area of intervention and a critical reflection on the program and discipline. Are also presented and described the decisive moments in Supervised Teaching Practice, reflecting the educational practices of the trainee.
Description
Keywords
Artes visuais - Ensino Artes visuais - Prática de ensino supervisionada Artes visuais - Desenho
Citation
Publisher
Universidade da Beira Interior