Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
Tese | 7.26 MB | Adobe PDF | ||
Anexos | 92.11 MB | Unknown | ||
Apêndices | 32.99 MB | Unknown |
Authors
Abstract(s)
Este relatório de estágio representa o culminar da aprendizagem feita ao longo dos dois anos
que compõem o Mestrado em Ensino das Artes Visuais no 3º Ciclo do Ensino Básico e Ensino
Secundário da UBI, mas debruça-se mais particularmente sobre o segundo ano, aquele em que
os mestrandos participam do Estágio Pedagógico e, neste caso, concretizado na Escola
Secundária Campos Melo (Covilhã). Sob a orientação do Professor Cooperante: Mestre José
Manuel Pereira, foram leccionadas a disciplina de Desenho A, à turma do 11ºD, e Educação
Visual, às turmas do 9ºA e 9ºB.
Dividido em duas partes, o presente relatório é composto numa primeira fase por uma
investigação que procura esclarecer a origem do desenho, esse Graal da Arte; e por uma
segunda, onde se relata a Prática de Ensino Supervisionada e todas as actividades daí
resultantes, sem olvidar a caracterização do respectivo meio escolar.
Neste relatório de estágio, a parte de investigação não procurou ter uma aplicação directa
junto dos alunos mas sim na própria autora.
This internship report represents the culmination of the UBI learning years at the Master in Teaching Visual Arts in the 3rd Cycle of Basic and Secondary Education. It focuses particularly on the second year, the Teacher Training year, at the High School Campos Melo (Covilhã). Under the guidance of the Cooperating Teacher Master José Manuel Pereira, we taught the disciplines of Desenho A and Visual Education. Divided into two parts, it is composed first by a research that seeks to clarify the origin of drawing, the Art Grail, and second by the report of the Supervised Teaching Practice and its activities, including the Campos Melo characterization. In this internship report, the research didn’t aim to have a direct effect on students but on the author.
This internship report represents the culmination of the UBI learning years at the Master in Teaching Visual Arts in the 3rd Cycle of Basic and Secondary Education. It focuses particularly on the second year, the Teacher Training year, at the High School Campos Melo (Covilhã). Under the guidance of the Cooperating Teacher Master José Manuel Pereira, we taught the disciplines of Desenho A and Visual Education. Divided into two parts, it is composed first by a research that seeks to clarify the origin of drawing, the Art Grail, and second by the report of the Supervised Teaching Practice and its activities, including the Campos Melo characterization. In this internship report, the research didn’t aim to have a direct effect on students but on the author.
Description
Keywords
Artes visuais - Ensino - Estágio pedagógico Artes visuais - Prática de ensino supervisionado Educação visual Educação artística
Citation
Publisher
Universidade da Beira Interior