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- ...da UBI? Ah! Essa Bela Escola!, in: Miguel Real – 40 anos de EscritaPublication . Rosa, José Maria Silva... Por um momento, partilhámos de um “espanto” que ninguém sabe bem dizer de onde vem. Falámos pouco sobre esta beleza esplendorosa estendida aos nossos pés. Continuámos a subir a escada de granito, com um tanque de água cristalina à nossa direita. Para um sintrense de adoção não seria nada de novo, evidentemente. Mas talvez tenha sido isso mesmo: encontrar na UBI, nas faldas de Serra da Estrela, um recanto imaculado de Sintra ou de Colares. Caríssimo Miguel Real: a floração das camélias deste inverno já passou. No outro lado da ribeira da Goldra, na encosta pintada de giestas brancas e amarelas, enganadas pela pertinaz estiagem deste inverno, o rouxinol já cantou muitas vezes. E o mundo floral do nosso jardim da Malufa também já levita, suspenso nas variegadas cores primaveris, à espera de um único olhar. Apareça para a éctase deste viço em ascensão.
- Santo Agostinho e a ‘Graça da Predestinação': «Amei Jacob e odiei Esaú» (Mal 1, 2-3) e/ou «Deus quer que todos os homens sejam salvos» (1 Tm 2, 4)?Publication . Rosa, José Maria SilvaEm Santo Agostinho, a questão teológica da predestinação do género humano é um subcapítulo de uma polémica mais vasta contra os Pelagianos: a doutrina do pecado original e a da gratuidade Graça, i.e., a afirmação da absoluta iniciativa de Deus no que diz respeito à adesão à fé e à possibilidade de se praticar qualquer bem meritório em ordem à salvação, depois do chamado "originale peccatum". Por outras palavras: a afirmação da "miseria hominis" em contraponto à simultânea "dignitas et excellentia" que lhe vem de ser "imago et capax Dei".
- Perfil tendencial de comportamento dos ocupantes em caso de incêndioPublication . Cordeiro, Elisabete da Cunha; Coelho, António; Nepomuceno, MiguelA importância do comportamento humano em situações de evacuação é reconhecida por todos os que de algum modo estão relacionados com a segurança contra incêndios em edifícios, como é comprovado pelo elevado número de estudos e projetos de investigação que têm sido desenvolvidos. Nesta comunicação apresentam-se os resultados de um projeto de investigação, que deu origem a uma tese de doutoramento, cujo objetivo foi o de prever esse comportamento e analisar os fatores que mais fortemente o condicionam. Nesse trabalho, a informação que suporta as conclusões foi obtida a partir de 4 tipos de inquéritos destinados a pessoas distintas (pessoas que viveram uma situação de incêndio, pessoas que participaram em exercícios de evacuação, pessoas no geral e bombeiros que estiveram envolvidos nas operações de combate e salvamento). No total obtiveram-se mais de mil inquéritos convenientemente preenchidos, a partir dos quais, e após uma análise e tratamento estatístico, foi criado um perfil tendencial de comportamento dos ocupantes em caso de incêndio. Com recurso a um modelo de simulação de evacuação foi avaliado o impacto desse perfil no tempo total de evacuação em diferentes edifícios que foram desenhados especificamente para o estudo. Nesta comunicação apresentam-se os resultados fundamentais desse estudo, incluindo as conclusões sobre o que importa alterar em termos metodológicos de abordagem do tema de modo a que se possa incorporar, no futuro, o conhecimento adquirido com este trabalho.
- Study of blind and visually impaired individuals and their emotional relation with clothing brandsPublication . Pina, Liliana Maria Gonçalves; Duarte, Paulo Alexandre de OliveiraThis research aims to understand the emotional relationship of visually impaired (VI) individuals with fashion brands. The research is divided into two parts based on a qualitative and exploratory methodology. Due to the lack of studies on this thematic and sample, the first part of the research corresponds to an extensive literature review described in five chapters: the visually impaired person, fashion design, inclusive design, consumer behaviour and fashion branding. The reading and interpreting processes were based in articles published in scientific journals, books, book chapters, magazines and websites. The second part of the research, the empirical part, is divided into two practical studies. First, to start the chapter, a case study of designers with clothing product development based on inclusive design and directed to people with VI was performed to support the methodology used. The further studies occurred in two temporal moments. The first technique and the first phase of data collection relied on in-depth interviews counted with the participation of a sample of 27 visually impaired individuals with distinct diagnoses (e.g., congenital blindness (CB), acquired blindness (AB) and partially sighted (PS). The interviews were conducted face-to-face, via telephone, and videoconference (e.g., zoom). The first two interviews were pilot tests. As modifications were made to the interview script after these two tests, a sample composed of 25 cases was considered for data analysis. The second study was based on the concept of "intraview". By developing a sensory tool composed of different textile samples, an activity was proposed that consisted of stimulating the tactile, olfactory and auditory senses of people with DV. In this case, the interview concept was reconceptualized, providing a dynamic activity centred on selecting several textile materials and different techniques and based on the exploration and interaction levels. The tool also assesses several solutions and, consequently, several accessibilities and social inclusion techniques. In this second study, in the 1st round of interviews, 5 participants were employed. Data collection was carried out face-to-face. In both studies, the choice of the participants was based on non-probabilist, purposive and convenience sampling. ACAPO association provided support as an intervener in enticing possible participants for the study. For the respective data analysis in both studies, NVivo software was used. The hierarchical coding system created in the software was based on a mixed-method, initially deductive and later inductive. Different tools were used for voice and image capture in both interviews and data collection phases. At each moment of data collection, two different scripts were used. A field diary was also employed in the second study, where considerations and comments given by participants were noted. This information was used to improve the design of the solutions presented and possible further validation with other VI samples. Through these two studies, it is possible to conclude that the brand value for the VI consumer focuses essentially on the fashion product, more specifically clothing. I.e., the brand element through which VI consumers create their associations and memories and how they remember the brands are materialized through the product. However, these associations and the limited knowledge that the consumer has of the product are not enough for this consumer to create an emotional relationship with the brand. Although a large part of the sample could relate emotionally to the brand, this is not enough to create a stronger relationship (e.g., attachment, passion, love) because they are not loyal to brands. It can be considered that the communication failures between the brand's products and the lack of the brand's social relationship with the VI consumer are the main reasons the person cannot get loyal to the fashion brand. Considering conventional clothing on sale in the national market, it was possible to specify reference brands and consumer preferences regarding garment design. In the inclusive design spectrum and product development, and to what is crucial for the fashion designer, it was possible to understand that the values associated with the VI consumer's product are essentially centred on the product's ability to provide tactile stimuli, on the quality of the materials and their manufacturing. There is a predisposition and interest in choosing technical, practical, and functional materials. The importance of verbal and audible communication between the product and the VI consumer was also proven. It is confirmed that audio description can be achieved by implementing technological solutions (Smartphone and QR Code). Brand strategies in terms of communicational accessibility should focus on the product without neglecting to implement a more careful and more sensitive assistance service for the disabled consumer. Besides, apart from the product by addressing other brand elements (e.g., product and brick and mortar store assistance and environment), this research brought a new and original context to the scientific fashion field. Therefore, it can be assumed that this research is an asset for designers and fashion brands interested in having a more accessible and inclusive approach to their strategies and business. It will be essential to disseminate the results among the research partners and make the document fully accessible for people with VI.
- Development of a co-creation model that streamlines the fashion process from the consumer to the manufacturePublication . Martins, Paulo Gabriel Correia; Miguel, Rui Alberto LopesNowadays, co-creation, a relatively new concept in the fashion field, is managing to approach consumers directly and thus get a detailed understanding of their needs and desires. Some brands already use this concept as the basis of their business, which is an added value for the product and consequently for its suitability. However, the adoption of this concept has been addressed in the literature in an isolated way concerning consumers or brands, and its impact on the supply chain is still unknown, so its applicability also needs research. There is also no clear idea of the role of the fashion designer in co-creation fashion brands, and its role has also not been taken into account in the literature. In a real business context, the management of the processes of the different brands is done autonomously. There is no pre-defined model for the structuration or application that can serve as a basis for brands that want to adopt this concept. Thus, this research focused on creating a co-creation model that can simplify the process from consumer to production, focusing on fashion design, the product and the fashion designer, and the supply chain, with the aim of creating a co-creation model, so that brands that want to adopt the co-creation concept can apply it in real life. An initial literature review revealed problems in the co-creation process that need a solution and helped to identify the research problems. Subsequently, a comprehensive literature review was carried out on co-creation, other concepts complementary to cocreation, fashion design and the fashion business, consumers and the supply chain. Secondly, a cases study focused on fashion brands already working with co-creation was done to better understand how it works. Finally, a survey to consumers and interviews with fashion designers and supply chain experts were conducted to understand each party's point of view. These contributed to the revelation of important information, subsequently implemented in the new co-creation model that allowed the simplification of the process and its simultaneous suitability to consumers, brands and supply chain. The results obtained allowed answering the research questions, the proposed objectives and structuring a new co-creation model.
- Foucault 2.0: Discipline, Governmentality and EthicsPublication . Wet, Mercia Christine De; Santos, José Manuel BoavidaThe rise of globalisation, along with the proliferation of the internet and the development of groundbreaking technologies like artificial intelligence, machine learning and blockchain technology has, in the twenty-first century, given rise to a complex nexus of mutable relations that lends itself to a continuation and recontextualization of the kind of philosophical explorations and analyses that Michel Foucault started in the previous century. This then is what this thesis sets out to do, with the ultimate goal of seeing what lessons we can learn from Foucault, particularly in the context of the modern organisation and business ethics. This thesis tracks the trajectory of the subject through Foucault’s work on power, governmentality, and ethics. Central to this, is the question of how Foucault’s analysis may be applied to the contemporary networked, high-tech social context today’s subject finds himself in. I contend that today’s subject constitutes itself in a way that is very different from the subject of any preceding epoch. The subject of today is a divided subject, a type of Deleuzian "dividual" who occupies both the physical world as well as the virtual one. In order to understand how the modern subject constitutes itself within the current socio-economic and technological environment, I use a quasi-Foucauldian methodology. However, instead of analysing practices in hospitals, sanitariums, schools or clinics, my focus is on the twenty-first century enterprise - on companies and corporations as microcosms of a larger social, economic and technological macrocosm. This entails a thoroughgoing investigation into the twenty-first century organisation - its discourses, its mechanisms of power, domination, and control, “managementality”, and the care of the self or the self-constitution of the contemporary working subject. Ultimately, this results in an attempt to unearth an entirely new perspective on ethics, particularly in business.
- University-Industry Cooperation from a business perspective: a European approachPublication . Figueiredo, Natália de Lima; Fernandes, Cristina Isabel Miranda Abreu Soares; Abrantes, José Luís Mendes LoureiroCooperation between University-Industry (U-I) has been an area of interest for parts of the industry, higher education institutions, and governments insofar as it allows the development of companies and countries. Several reasons lead to U-I cooperation: product and process innovation, knowledge transfer (KT), and technology transfer. We currently live in a context of globalization and constant technological evolution, where financial, economic, political, and social crises significantly impact everyone's lives, individuals and companies. Thus, innovation is a crucial factor in competitiveness. To this end, companies establish partnerships with various agents, including universities. Knowledge management, innovation, and competitiveness, whether business or regions and countries, have been topics of much research and interest in the literature. Despite the numerous studies, this area has much to be explored, which is very fragmented. Therefore, further investigations will be needed to contribute to developing scientific knowledge of the U-I cooperation. The main objective of this research is to carry out a global analysis of the U-I cooperation process in the development of companies. Thus, it is analyzed the determinants considered crucial in cooperation, government role, and the impact of KT on the innovative capacities of companies. The study has the European space as its scope. Given the above, this dissertation will consist of 4 studies. The first is a systematic literature review (SLR) whose objective is to explore and describe the existing scientific literature on U-I cooperation and current and future trends within this theme. The results show that the analysis of the determinants that propitiate the UI cooperation is fundamental and that the government plays a crucial role in the development of the U-I cooperation with the universities. Also, the KT obtained by U-I cooperation has a predominant impact on companies' innovation on it is products and processes. Chapters 3, 4, and 5 adopted quantitative methodologies using the Community Innovation Survey (CIS) database analysis. Chapter 3 analyzed how the government plays an active role in creating knowledge and innovation through public funds. To this end, this study investigated the dynamics of relationships between Triple Helix agents, considering a business aspect. The analysis used STATA software to develop logistic regression models, and the results show that the government's role in U-I cooperation is fundamental. However, not all public funds have the same level of influence. Chapter 4 addressed the crucial determinants for U-I cooperation to develop, allowing companies to achieve competitive advantages. This analysis uses STATA software to create logistic regression models. This study indicates that the size of companies, Research & Development activities (internal and external), exports, and obtaining public funds are determining factors for companies to establish U-I cooperation. Chapter 5 analyzes the role of KT in the innovative capacity of companies and the influence of absorptive capacity (AC) as a moderating variable. This study used SPSS and Hayes' PROCESS software to analyze the hypotheses proposed through the development of logistic regression models. The results show that national and international KT positively impacts the development of product and process innovation. On the other hand, AC is considered a moderating variable when U-I cooperation is with universities of the same country because it impacts the relationship between national KT and innovative capabilities. The same does not happen when U-I cooperation is with universities from another European Union (EU) country, especially in products. The conclusions have important theoretical and practical implications. At the theoretical level, it identifies and fills gaps in the literature. On a practical level, it supports companies, policymakers, and universities in implementing measures that allow U-I cooperation under the best conditions, enabling companies to acquire new knowledge, skills, and advantages to grow and be competitive. Finally, future lines of investigation are exposed, as well as the limitations observed.
- Fatores Relacionados com o Comportamento Tabágico nos Jovens (Secundário)Publication . Martinho, Patrícia Campos; Vitória, Paulo dos Santos DuarteO consumo de tabaco constitui hoje um dos principais problemas de saúde pública.O tabaco é uma das drogas mais consumidas no mundo, apesar do elevado número de mortes e doenças aque está diretamente ligadoe aos problemas sociais e ambientais que causa. A iniciação do consumo de tabaco ocorre, na maioria dos casos, durante a adolescência. É necessário conhecer melhor este comportamento para aumentar a efetividade dos programas de prevenção e cessaçãodirigidos aos jovens. Esta dissertação tem como objetivo geral explorara perspetiva dos jovens sobre os fatores relacionados com o comportamento tabágico (fumar, não fumar e deixar de fumar). O estudo adota uma metodologia qualitativa. Foram aplicados 15 questionários e realizadas 15 entrevistas a jovens do secundário, mais especificamente, a 5 alunos do 10º ano (2 não fumadores, 2 fumadores e 1 ex-fumador), 5 alunos do 11º ano (3 não fumadores, 1 fumador e 1 ex-fumador) e 5 alunos do 12º ano (3 fumadores e 2 exfumadores), fazendo um total de 15 participantes (5 não fumadores, 6 fumadores e 4 ex-fumadores).A informação foi organizada em três categorias principais: “Causas de fumar e não fumar”, “Efeitos/consequências de se fumar”, “Prevenir/cessar o comportamento tabágico”. Na categoria “Causas de fumar e não fumar”,os conteúdos mais referidos pelos participantes foram os vários motivos para “não fumar” (12 participantes) e a “pressão social para fumar” (9 participantes). Os menos referidos foram a“integração no grupo/inclusão” e os “pais” (ambas 3 vezes). Na categoria “Efeitos/consequências de se fumar”, os conteúdos mais mencionados foram o “risco para a saúde/doenças” (13 alunos, o mais referido entre todos os conteúdos considerados) e a “dependência(vício)” (5 alunos). Os menos abordadosforam o “fumo passivo” e a“pele/envelhecimento/aparência”, com apenas 1 aluno a mencionar cada. Na categoria “Prevenir/cessar o comportamento tabágico”, os conteúdosque mais se destacam são a “consciência/pensamento das consequências” e a “força de vontade” com 11 referências cada. Os que menos se destacam foram a “redução” (com 3 menções) e a “meditação” (com apenas uma). Os participantes apresentam respostas e opiniões semelhantes, o que sugere elevada homogeneidade na perspetiva dos jovens sobre estes problemas, mesmo que alguns fumem e outros não. Os resultados sugerem que os jovens têm a informação essencial sobre o tabagismo, as suas causas e as suas consequências. Ainda assim, alguns aspetos destacados pela literatura como causas e consequências de fumar são desvalorizados pelos jovens, como a influência dos pares, o uso de tabaco para lidar com as emoções, o impacto de fumar na aparência e a importância do fumo passivo como problema de saúde pública e ambiental. Desenvolver estes conteúdos nos programas de prevenção poderá contribuir para aumentar a sua efetividade.
- As implicações do burnout nos profissionais de saúde na era da pandemia COVID-19: Uma revisão sistemática da literaturaPublication . Salgueiro, Mónica Dinho Pinto da Silva; Vitória, Paulo dos Santos Duarte; Nascimento, Carla Sofia Lucas doObjetivo: O presente estudo teve como principal objetivo sistematizar os resultados e as conclusões de um conjunto de estudos científicos, que analisam a relação entre o burnout nos profissionais de saúde e a pandemia COVID-19. Teve ainda como objetivo identificar quais os fatores de risco e proteção, e as estratégias mais efetivas para a prevenção e o tratamento do burnout nos profissionais de saúde. Método: Realizou-se uma revisão sistemática da literatura (RSL), seguindo o protocolo princípios do PRISMA, de forma a documentar e orientar o seguimento do processo. A pesquisa bibliográfica, executada a partir das bases de dados Scielo e PubMed, visou procurar artigos que relacionassem as três variáveis em estudo, a COVID-19, os Profissionais de Saúde e o Burnout, publicados entre 2020 e 2021 e que cumprissem ainda os seguintes critérios de exclusão: estudos que não incluam como participantes os profissionais de saúde; que não apresentem resumo/abstract; duplicados; idioma que não seja português, inglês ou espanhol; em que a tipologia do estudo consista numa revisão sistemática da literatura e/ou meta-análise; artigos científicos que não apresentem pelo menos duas palavras-chave e/ou sinónimos no título; dissertações, teses, livros ou capítulos de livros disponíveis nas bases de dados em formato digital. Resultados: Após a pesquisa e análise dos artigos, foram incluídos um total de 8 estudos. Verificou-se uma alta prevalência de burnout nos profissionais de saúde, evidenciado por sintomas de ansiedade, stress e depressão na amostra, sendo que estes resultados confirmaram que a pandemia teve um grande peso no desgaste físico e psicológico destes profissionais. Conclusão: Apesar de o burnout ser já uma realidade assente na vida dos profissionais de saúde, a crise mundial da pandemia COVID-19 acarretou novos e maiores riscos ao seu desenvolvimento. A consciencialização destes riscos deve motivar a procura de apoio, tendo como objetivo a prevenção do mesmo.
- NeuroArquitetura aplicada a instituições de longa permanência para idosos com AlzheimerPublication . Baroni, Camila Forli; Pinto, Luis Miguel de Barros MoreiraO envelhecimento da população mundial vem se tornado um facto irrefutável, estima-se que o número de idosos de 60 anos ou mais está crescendo mais rapidamente do que os grupos etários mais jovens. Em consequência disso, podemos observar o aumento de doenças que se manifestam com a idade, como é o caso das Demências. Demência é um termo genérico utilizado para se referir a um conjunto de doenças que consistem na deterioração do desempenho cognitivo e comportamental, condicionando a autonomia. (“Demência | CUF”) A doença de Alzheimer é considerada a mais comum das demências, segundo a OMS, existem 35.6 milhões de pessoas com DA no mundo, sendo que esse número tende a dobrar até 2030 e triplicar até 2050. Com o aumento de idosos com DA, é possível observar com mais facilidade as dificuldades dos doentes e dos seus acompanhantes, com o desenvolvimento da doença, torna-se necessário o auxílio de especialistas, por isso muitas famílias tendem a recorrer a instituições de dia ou de longa permanência. Ao realizar esse trabalho, foi possível concluir que a maior parte das instituições não são especializadas e os idosos se encontram em ambientes hospitalares, despertando problemas como a solidão, depressão e irritabilidade. O presente trabalho tem como finalidade trazer um formato mais humano e personalizado para as instituições de longa permanência através da NeuroArquitetura (estudo da neurociência aplicada a arquitetura) e compreender o melhor ambiente possível para idosos com alzheimer, onde se possa ter uma vida mais ativa e saudável. Foram realizadas pesquisas sobre a doença de Alzheimer, a NeuroArquitetura e estudos com base em projetos com referências mundiais de ambientes considerados uma nova versão de instituições de longa permanência especializados em idosos com demência e, após isto, um anteprojeto de uma instituição de longa permanência especializada em idosos com Alzheimer localizada em Lagos, no Algarve, com características pensadas para tais e um espaço que seja considerado digno para os moradores.