Browsing by resource type "master thesis"
Now showing 1 - 10 of 9696
Results Per Page
Sort Options
- 10ß,17ß-Dihidroxiestra-1,4-dien-3-ona e compostos análogos: revisão das suas potenciais utilidades farmacológicasPublication . Letras, Teresa Isabel Vermelho; Silvestre, Samuel Martins; Monteiro, CristinaA presente dissertação está integrada na unidade curricular “Estágio”, do Mestrado Integrado em Ciências Farmacêuticas. Este trabalho é composto por duas componentes: a componente de investigação (Capítulo I) e a componente profissional em farmácia comunitária (Capítulo II). O primeiro capítulo corresponde à revisão da literatura sobre os efeitos farmacológicos em ensaios pré-clínicos do 10ß,17ß-dihidroxiestra-1,4-dien-3-ona, 10ß,17adihidroxiestra-1,4-dien-3-ona e 10ß-hidroxiestra-1,4-dieno-3,17-diona, que são prófármacos do estradiol, 17a-estradiol e estrona, respetivamente. O 10ß,17ßdihidroxiestra-1,4-dien-3-ona originou um melhor desempenho no teste comportamental RAWN e uma redução dos níveis de Aß, no contexto da doença de Alzheimer; atenuou o aumento da temperatura da pele da cauda, em afrontamentos; e, foi metabolizado em estradiol na retina, no contexto do glaucoma. O 10ß,17adihidroxiestra-1,4-dien-3-ona reduziu os tempos de imobilidade no teste de natação de Porsolt, apresentado, assim, atividade antidepressiva. O 10ß,17ß-dihidroxiestra-1,4- dien-3-ona e o 10ß,17a-dihidroxiestra-1,4-dien-3-ona não apresentaram os efeitos secundários periféricos associados aos estrogénios, sendo, assim, potenciais candidatos a terapêuticas estrogénicas seguras e eficazes nas doenças acima referidas. O 10ßhidroxiestra-1,4-dieno-3,17-diona apresentou efeitos anti-proliferativos em seis linhas celulares (MCF-7, T47-D, LNCaP, HepaRG, Caco-2 e NHDF), principalmente contra as células cancerígenas hormono-dependentes (MCF-7, T47-D e LNCaP). O segundo capítulo é referente ao estágio curricular em farmácia comunitária, na Farmácia Queija Ferreira, no Porto. Durante o estágio, tive a oportunidade de colocar em prática os conhecimentos técnico-científicos adquiridos no mestrado integrado e, de melhorar as minhas competências interpessoais.
- 168: Trabalho de ProjetoPublication . Moura, Mauro Santos; Lopes, Frederico Nuno VicenteActualmente, encontramo-nos numa sociedade que cada vez mais nos coloca à prova diariamente acerca do real valor da nossa formação bem como do nível dos nossos conhecimentos e aptidões. Encarei este trabalho com esse espírito e essa vontade, de mostrar que apesar das dificuldades ou dos contratempos que nos possam colocar no caminho do mesmo, se estivermos bem preparados e principalmente muito motivados, tudo é possível de acontecer. Não pretendo com este trabalho mostrar apenas todos os conhecimentos técnicos aprendidos ao longo dos anos mas também e principalmente alguns aspectos ao nível da narrativa, bem como das opções estéticas e de todos os pequenos pormenores que julgo serem esses que vão determinando as características e identidade de cada autor. Deste modo, o meu trabalho não pretende ser apenas um trabalho académico, mas também um alerta para a forma como uma pequena parte da nossa sociedade vive e como todos os outros os vêem viver essa mesma vida.
- O 21 da Rua da EsperançaPublication . Batista, Luís António Brito; Nogueira, Luís Carlos da CostaO cinema permite-nos sonhar, permite transportar-nos para tempos e espaços somente reservados à imaginação. O cinema induz o nosso sistema sensorial um conjunto de factores desencadeadores que nos remetem, por associação, para experiências vividas ou, muito facilmente, para campos que transcendem a própria imaginação. É esse o poder da imagem, do som, do cinema. Perante o desafio de criar uma obra cinematográfica na qual fosse tratado o tema da memória no cinema, foi pertinente encetar uma análise às duas dimensões em presença, o cinema enquanto registo do tempo, logo memória temporal e, por outro lado, as diversas formas possíveis de abordar o conceito da memória propriamente dita na película. Em primeiro lugar, foi importante realizar um reflexão sobre a memória em si e a forma de a abordar no cinema. A memória, enquanto capacidade humana em armazenar experiencias sensoriais diversas divide-se em dois tipos fundamentais, a de curto prazo e a de longo prazo. A memória de curto prazo tem o objectivo essencial de ajudar-nos a gerenciar a nossa realidade, o nosso quotidiano. A memória de longo prazo, que pode ser explicita ou implícita, é aquela a partir da qual é geralmente construído o sistema de valores e de competências, baseando-se no conjunto de coleções de experiências vivenciadas ou testemunhadas. As diferentes construções e modelos mentais possíveis à volta da memória podem levar a abordagens diversificadas do tema em cinema. Entre a desconstrução e complexidade da abordagem à memória e à mente humana de Christopher Nolan em “Memento” ou “Inception” à forma mais simples e convencional usada por Giuseppe Tornatore no seu “Cinema Paraíso”, existe um leque quase infinito de possibilidades. A memória pode ser tratada como tema em si, sendo o foco central da história ou, por outro lado, estar implícita no tratamento do fluxo narrativo, como recurso estilístico. Numa análise de género, o documentário pareceu ser o formato na base do registo da memória cinematográfico. Considerando que um documentário deve ou deveria consistir num registo de uma determinada realidade temporal, num testemunho de um lugar, de um tempo, a escolha deste género cinematográfico parecia óbvio como forma de tratar o tema proposto. No entanto, o gosto e a facilidade por inventar e contar estórias levou-nos na direção da ficção. Depois de uma primeira fase na qual não surgiam ideias de contos capazes de se encaixarem no tema da memória, surgiram algumas ideias que, depois de devidamente amadurecidas, foram transpostas para o papel. Dessas, uma foi selecionada a fim de ser desenvolvida e produzida. Todas as etapas dessa produção foram cumpridas e uma vez chegada a fase da montagem, chegou-se à conclusão que o projeto teria de ser abandonado por terem existidas algumas falhas técnicas durante a produção. Como existia um plano B, optou-se por avançar com esse como projeto final de mestrado. Por se ter perdido bastante tempo e recursos com a primeira proposta, a produção da segunda opção teria de ser leva a cabo num tempo limitado. O projeto ao qual foi dado o título “O 21 da Rua da Esperança” consiste num exercício no qual é trabalhado o tema da memória no cinema de uma forma que poderá ser considerada clássica. A narrativa centra-se numa fábula que se desenrola numa pequena aldeia do interior de Portugal onde vive um idoso que se debate com a solidão e uma criança, única na aldeia, cujo principal passatempo é chatear esse mesmo idoso. A criança serve aqui o propósito de ser o catalisador para o desencadear de memórias de infância no idoso, levando o mesmo a redescobrir o gosto pela vida e encetar, até, uma nova vida de tropelias. As memórias de infância são tratadas como sonhos, clássicos “flashback” cinematográficos. Procurou-se manter um paralelismo entre as ocorrências do presente e as memórias juvenis do idoso, sugerindo que umas tivessem desencadeado as outras. O resultado alcançado apresenta-se como uma curta-metragem fluída, com espaços melancólicos, acentuados por uma “durée” à escala de uma vida na terceira idade, intercalados com momentos de vivacidade impressos pela fugacidade da personagem juvenil.
- 3D CFD Combustion Simulation of a Four-Stroke SI Opposed Piston IC EnginePublication . Martins, Maria da Conceição Rodrigues; Brojo, Francisco Miguel Ribeiro ProençaThe reciprocating IC engine plays an important role in the world transport, with very few alternative configurations having commercial success. In light aircraft applications where low vibrations are crucial, boxer engines have predominated. The rising cost of fuel and the growth of public concern over pollutant emissions has led to an increased interest in alternative designs. In recent years, with the uprising of new technologies, research techniques and materials, the OP engine has emerged as a viable alternative to the conventional IC engine in some applications including in the aeronautical field. This study presents a numerical analysis of the combustion process of octane-air mixture in a four-stroke SI opposed piston engine. The model used in the simulations represents the internal volume of the cylinder of UBI/UDI-OPE-BGX286 engine. The simulation was run in Fluent 16.0 software, the species transport model was chosen to model combustion from the available in Fluent, and three different engines speeds were simulated: 2000RPM, 3200RPM and 4000RPM. Regarding the results obtained from the three CFD simulations, the overall behavior and properties of the in-cylinder flow and the obtained graphics were considered acceptable.
- 3D CFD Simulation of a Cold Flow Four-Stroke Opposed Piston EnginePublication . Gonçalves, Robert Silva; Brojo, Francisco Miguel Ribeiro ProençaA CFD simulation of a four-stroke opposed piston engine has been performed. It is intended to evaluate the overall behavior and properties of in-cylinder flow, in a way that its use comercialy can be achieved. Due to the inherent characteristics of an opposed piston engine, it is necessary to dimension the model, using as reference the Jumo 205E engine: both valves, as well as the combustion chamber and both exhaust and admission ports. A combustion chamber adjacent to the cylinder zone is placed in order to fit both valves. The commercial software Fluent 14.0 is used to perform the numerical calculations. Due to the complexity of this study, mostly because of the existence of moving parts, the use o dynamic meshing is necessary. The viscous model is Standard K-E; the port entry and exit are defined as pressure-inlet and pressureoutlet, respectively. PISO and PRESTO! are the chosen methods for pressure-velocity coupling and pressure space discretization, respectively. The final results obtained were far from the expected, mainly due to the inadequate behavior and properties of the fluid within the cylinder and ports.
- 3D Printed PETG S-Shaped Auxetic Structure: An Experimental and Numerical StudyPublication . Fernandes, Beatriz Teixeira; Dutra, Thiago Assis; Silva, Abílio Manuel Pereira da; Aguiar, Martim Lima deThis dissertation’s main interest is to investigate auxetic structures and their potential applications, especially in the aeronautical sector. Due to the unique properties of these structures, they are increasingly gaining importance in the aeronautical industry for addressing many problems and challenges. Auxetic structures have potential applications in lightweight structures with high mechanical properties and a significant energy absorption capacity. During this study, it is understood that additive manufacturing (AM) plays a crucial role in auxetic structures as it allows the construction of complex structures, such as auxetic structures. After a review of various types of auxetic structures, one structure stood out, not only for its unusual shape but also for its properties. This S-shaped structure stands out for reduced stress concentration, high energy absorption capacity, and high elastic recovery. Due to this distinction, it was decided to study this structure in detail. In this work, several samples of S-shaped structures were manufactured using AM as the manufacturing method and polyethylene terephthalate glycol (PETG) as the material. The samples underwent two types of experimental tests, compression tests, and creep-recovery tests. This allowed obtaining valuable information about the behavior of these structures under load and their recovery after the application of loads. A numerical model was also developed to better understand the S-shaped structure. The numerical model was based on data obtained from the characterization of the PETG material. The simulation results are meticulously compared to experimental data, highlighting the effectiveness of the numerical models despite inherent complexities. Finally, the findings of this work project a promising future for PETG and auxetic structures in various engineering domains, including composites, automotive safety, aeronautics, and aerospace. The foundation established in this work paves the way for future research, enabling a deeper exploration of the possibilities and implications of these innovative materials and structures.
- 3D printing and its possible role in the sustainability of the fashion marketPublication . Mancebo, Cátia Patrícia Cabral; Gouveia, Isabel Cristina Aguiar de Sousa e Silva; Guerreiro, Alexandre GramachoFashion, as an industry, has always strived for the new and exciting. The market needs to seek ways to keep its relevance face the ever-changing society it creates for. Over the last few years, that aspect of the market has been gaining a lot of importance, as there has been a shift, due to the characteristic, immediate “now” that globalization provides. The newfound closeness, seen throughout the entire world, has allowed the instantaneousness of communication to turn the consumer into an active member of the market rather than a passive one. The consumer now has a voice that is heard by the biggest fashion brands out there. He can and will use that influence for its benefit. Brands are realizing the new found power technology, like the internet, gave to its consumers and are more and more desperate to find new ways of taking advantage of that blatant power shift, making the age of information work in their favor, instead of holding on to traditionalism. With that brilliant realization in mind, fashion brands are starting to market to a new type of smart consumer. This consumer was born with information on his fingertips, he has morals, ideals, causes he fights for and a individualized sense of justice. This consumer, therefore, wants the brands he purchases from to serve those same principles. Demanding a set of ethics to be met eg: cruelty free, vegan, fur free, sustainable, honest, etc. The fashion industry has an opportunity here to pull together it’s need for innovation and its new consumer’s need for a more ethical design, by trying to combine new technology with the benefit of doing their best to save the world in the process. I believe 3D technology has the potential of doing that. It is with this in mind that this dissertation developed towards the practical project of utilizing 3D printing technology. Since the objective of the experimental proposal came to be to test how possible the introduction of 3D printing in the daily fashion production would be through the creation of prototypes. Throughout this dissertation there are demonstrations of great achievements that demonstrate that 3D printing has the possibility of revolutionizing traditional manufacturing methods, long associated with the fashion industry.
- 4D Fuel Optimal Trajectory Generation from Waypoint NetworksPublication . Ahmed, Kawser; Bousson, KouamanaThe purpose of this thesis is to develop a trajectory optimization algorithm that finds a fuel optimal trajectory from 4D waypoint networks, where the arrival time is specified for each waypoint in the network. Generating optimal aircraft trajectory that minimizes fuel burn and associated environmental emissions helps the aviation industry cope with increasing fuel costs and reduce aviation induced climate change, as CO2 is directly related to the amount of fuel burned, therefore reduction in fuel burn implies a reduction in CO2 emissions as well. A single source shortest path algorithm is presented to generate the optimal aircraft trajectory that minimizes the total fuel burn between the initial and final waypoint in pre-defined 4D waypoint networks. In this work the 4D waypoint networks only consist of waypoints for climb, cruise and descent phases of the flight without the takeoff and landing approach. The fuel optimal trajectory is generated for three different lengths of flights (short, medium and long haul flight) for two different commercial aircraft considering no wind. The Results about the presented applications show that by flying a fuel optimal trajectory, which was found by implying a single source shortest path algorithm (Dijkstra’s algorithm) can lead to reduction of average fuel burn of international flights by 2.8% of the total trip fuel. By using the same algorithm in 4D waypoints networks it is also possible to generate an optimal trajectory that minimizes the flight time. By flying this trajectory average of 2.6% of total travel time can be saved, depends on the trip length and aircraft types.
- 4D waypoints based optimal trajectory generation for unmanned aerial vehiclesPublication . Gameiro, Tiago Alexandre; Bousson, KouamanaThe constant technological developments recently observed on unmanned aerial vehicles allow its use on diverse activities. With the arrival of new opportunities new challenges arrive as well. Nowadays the navigation methods used is limited to following pre-defined points in space, waypoints, by using the flight parameters values in its control. This work proposes an alternative method, consisting in creating trajectories from 4D waypoints, i.e. three spatial coordinates plus a temporal one. So, it is possible to foresee the path e guarantee that it will be on the desired place at the right time. Because passing through the exact position of a waypoint is rather difficult and not always required, a tolerance is used around it, allowing the passage on the vicinity defined by a sphere whose radius is equal to that tolerance. In this work an algorithm is proposed to find the tridimensional point in the interior of that said sphere which minimizes the path length between the previous and next waypoint. The trajectory is defined interpolating the waypoint coordinates, using a fifth order polynomial function. This way, it is possible to constrain said function in order to create a trajectory whose flight parameters comply with navigation limits associated with the vehicle. By using the limits associated with a small unmanned aerial vehicle, it was possible to create a trajectory defined by 4D waypoints with a consistent behavior and quite smooth. The path chosen is a Racetrack Pattern loiter defined by six waypoints whose time was defined in order to attempt to maintain a constant velocity through the path. The simulation was a successfully performed, being the limits imposed respected through the entire domain of time. Therefore, the possibility of creating 4D waypoint based trajectories is proven, generating a new area of opportunities for time based missions where time plays a critical role, or the shape of the path is crucial.
- À procura do arquétipo de banco público em PortugalPublication . Viola, Nuno Filipe Rodrigues; Estêvão, Sara VelezA presente dissertação visa procurar a existência de caraterísticas do arquétipo de banco público português e, para tal, será feita uma pesquisa para contextualizar o arquétipo no design, as abordagens e formas de o projetar, a relação do arquétipo no design com a produção anónima e a importância dos designers aceitarem algumas formas como corretas e familiares e, com isso, projetarem produtos com uma inerente nostalgia. Nesta dissertação, pretende-se dar a conhecer o banco público. Este, irá ser apresentado com o auxílio de uma pesquisa aprofundada do mobiliário urbano e dos vários bancos que nele surgiram ao longo dos tempos, assim como o contexto do surgimento do banco como elemento constituinte da cidade para, desse modo, entender a sua influência e importância na vida social dos cidadãos. Serão, por fim, relacionados os bancos públicos mais comuns, com o objetivo de encontrar o arquétipo do banco público e, dessa forma, entender de que modo este surge no mobiliário urbano e quais as características que o constituem, como forma de encontrar o banco arquetípico ou com as caraterísticas arquetípicas em Portugal.