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  • Em Quem Confiam os Portugueses? A Gestão da Comunicação Governamental na Pandemia Covid-19
    Publication . Gonçalves, Gisela; Piñeiro-Naval, Valeriano; Toniolo, Bianca
    Numa situação de emergência sanitária, o grau de cumprimento público das ordens governamentais das autoridades de saúde pode afetar grandemente o curso da pandemia. Partindo do pressuposto que o (in)cumprimento das recomendações das autoridades está diretamente ligado à confiança nas fontes de informação, neste artigo, discutimos o caso concreto da comunicação governamental de Portugal durante o início da segunda vaga da doença. No contexto de uma investigação internacional da rede European Public Relations Education and Research Association Com-Covid, foi aplicado um inquérito online a 460 cidadãos portugueses entre 7 de outubro e 11 de novembro de 2020. Para este trabalho analisamos uma secção do inquérito com questões relativas às fontes de informação que inspiram maior confiança junto da população portuguesa e à opinião dos portugueses sobre a gestão da comunicação do governo. Os inquéritos foram codificados e inseridos no software estatístico SPSS. O estudo concluiu que sobressai uma perceção positiva sobre a comunicação governamental entre os inquiridos, mas que os portugueses consideram os atores do campo da saúde fontes de informação mais confiáveis do que os media ou as autoridades governamentais. Em relação à questão de género, concluiu-se que as mulheres confiam mais no governo e que têm também melhor opinião sobre a comunicação das autoridades. No que concerne à idade, verificou-se serem os jovens quem mais confia nas autoridades e nos media, ao mesmo tempo que são os mais críticos do desempenho do governo na gestão comunicacional da crise. De maneira geral, os inquiridos demonstraram pouca confiança nas redes sociais digitais e nos influenciadores digitais como fonte de informação sobre a covid-19, sendo que quanto maior é o grau académico menor é a confiança dos inquiridos nos influencers e nas redes sociais digitais.
  • Brand awareness: a proposal for the Intermunicipal Community of Beiras and Serra da Estrela
    Publication . Noronha, Mateus; Gonçalves, Gisela
    Notoriety is one of the first criteria that strategies for an organization's institutional reputation need to meet in order to achieve a positive image with the public and, consequently, revert this capital to the fulfillment of its organizational objectives. The aim of this article is to present a proposal for a specific communication strategy to reverse the low level of notoriety of the Comunidade Intermunicipal das Beiras e Serra da Estrela (CIMBSE), based on the results of a content analysis carried out based on online news from media based in the 15 municipalities that make up the territory in question. The results indicate that the activities of the “Cultural Heritage” axis of action are, among the others, the most likely to make the messages reach the largest number of stakeholders with the possibility of producing brand memory in these audiences in line with favorable associations – fundamental factor for notoriety to be associated with a positive institutional image.
  • The normative imperative: Sociopolitical challenges of strategic and organizational communication
    Publication . Oliveira, Evandro; Gonçalves, Gisela
    In this proceedings book, we can find 29 extended abstracts selected for presentation and discussion at the interim ECREA Organizational and Strategic Communication thematic session conference that took place from 5th to 7th of July 2023 at the Autonomous University of Lisbon, in a joint organisation with LabCom – Research centre, from the University of Beira Interior. Some of the topics debated along the conference were: normative governance for organizational communication and strategic communication; impact of rhetoric, persuasion and brand narratives on society; public sector implications of normative dimensions; nonprofit and hypocrisy; impact of communication on consumers identity and well-being; B-corps as a new relationship management approach; accountability, integrated reporting and communication; greenwashing and other “image” washing; internal relationship management and well-being; corporate social advocacy and CEO activism.
  • Risk communication and disinformation in Portugal
    Publication . Gonçalves, Gisela; Piñeiro-Naval, Valeriano; Sá, Sónia de
    This chapter explores how media consumption by the Portuguese influences their perception of (mis)information, including the awareness of self-protective messages. Starting with an overview of the COVID-19 pandemic in Portugal, the authors reflect upon the theoretical-practical implications of the data obtained during the second wave of the disease in Portugal.
  • Introducing Nonprofit Communication and Mapping the Research Field
    Publication . Gonçalves, Gisela; Oliveira, Evandro
    The declining informal collaboration corresponds to less civic engagement, political equity, solidarity, trust, and tolerance as well as associational life. In 2020, a case study of two NPOs revealed that one was adopting a strong entrepreneurial orientation, while the other integrated the traditional community orientation with more professionalization, confirming to partial marketization tendencies. The NGO-ization of society, visible in the increasing number of nongovernmental organizations (NGOs) at the national and transnational level, tend to somewhat contradict Putnam’s thesis. On the other hand, the number of NGOs is not per se revealing of the quality of citizen participation in those organizations. The terms NGOS and nonprofit can be applied to the same organizational forms – some authors tend to consider the former as a type of nonprofit. Interestingly enough, in the diversity of approaches, and even definitions of this object, there is a common use of the excluding element to classify it: nongovernmental and nonprofit.
  • Comunicar a responsabilidade social: um modelo de comunicação para as universidades públicas portuguesas
    Publication . Silva, Sónia; Ruão, Teresa; Gonçalves, Gisela
    O presente trabalho pretende compreender e explicar a relação entre os fenómenos da comunicação e da responsabilidade social a partir da observação de quatro universidades públicas portuguesas, a Universidade da Beira Interior, a Universidade de Lisboa, a Universidade do Minho e a Universidade do Porto. Utilizando o estudo de caso múltiplo como método de pesquisa, procurou-se observar dois fenómenos: 1) a missão das universida-des públicas portuguesas na sociedade contemporânea; e 2) e o papel da comunicação organizacional e estratégica no cumprimento dessa missão, mediante a criação de um modelo capaz de prescrever as melhores práticas de comunicação para o cumprimento da responsabilidade social destas instituições. Os resultados da investigação mostraram que as universidades têm a missão de acompanhar e promover o progresso das sociedades, através do conhecimento e investigação que produzem. Este protagonismo assume particular re-levância na atualidade, num momento em que as expectativas face à sua atuação crescem e os públicos se diversificam. E, quando bem planeada e articulada com a estratégia organizacional, a comunicação pode ajudar as universidades a cumprir a sua missão social, gerando valor para si e para a sociedade. Isso implica, contudo, uma evolução dos modelos de comunicação das universidades que precisam de ser mais participativos.
  • New communication approaches in thermal spa social media: A sentiment analysis of comments
    Publication . Antunes, Vera; Gonçalves, Gisela; Estevão, Cristina
    This article reflects on the use of social media to communicate thermalism with a view to arouse curiosity about thermalism. Through strategic communication it emphasises both the medium (social media) and the objective (engagement with users). With the aim of researching and developing communication strategies in social media that can be used by thermal spas to increase the engagement of their followers, this study analyses the comments on social media and the opportunities that may arise when looking into the future of communication. The results come from the analysis of the social media of Termas de Chaves and Termas de São Pedro do Sul in Portugal, revealing that people are increasingly motivated to experience thermal services and products. Artificial intelligence was used to identify the sentiments in the comments, which provided relevant results to develop a model capable of maximising the benefits of thermalism and minimising communication problems with its audiences. This model supports a plurality of digital communication strategies, with different characteristics and objectives, but which fulfil a collective purpose: to disseminate information about thermalism in order to build a solid knowledge about it. This study highlights the need for further research on thermalism, with a special focus on communication.
  • Lobbies: The Hidden Side of Digital Politics
    Publication . Castillo-Esparcia, Antonio; Almansa-Martínez, Ana; Gonçalves, Gisela
    In recent years, lobbies have been one of the least transparent and most influential political players. Given the concealed nature of their activities and, until 2008, the nearly complete lack of EU legislation regulating their transparency, very few scientific studies have addressed these influential organizations. Though not well-known, their significance and relevance have become increasingly important in the development, introduction, and implementation of public policies. There are thousands of registered lobby groups in Brussels, ranging from private sector groups, environmental advocates, and foreign foundations to so-called paradiplomatic groups that represent regions and factions of territorial entities of Member States. Lobby groups attempt to draw the contours around social problems and solutions, suggesting issues for public debate and defining the conceptual limits of an issue based on their own ideologies, all of which leads them to seek media presence. This chapter will address lobbies in two ways: in political media channels and organizational political communication, especially during the pre-campaign and campaign season. In it, we provide an overview of the trends, challenges, and dangers that lobbies present. Likewise, we will analyze the major trends in their strategies.
  • O estado de arte da Comunicação Organizacional: as tendências do século XXI
    Publication . Silva, Sónia; Ruão, Teresa; Gonçalves, Gisela
    A comunicação no contexto das organizações está em constante reconfiguração. As novas formas de informação, de interação, de partilha e de consumo que caracterizam as sociedades atuais trazem novos desafios às organizações e às suas estruturas comunicativas e tal justifica, sempre que possível, uma incursão pelo campo da Comunicação Organizacional com a principal motivação de compreender o estado atual da disciplina e acompanhar as suas tendências de investigação. Tal é o propósito deste estudo: averiguar o estado da arte da Comunicação Organizacional recuando, para isso, às origens da disciplina e às suas preocupações fundacionais, as quais são fundamentais para compreender as abordagens que descrevem o campo no século XXI. Com esta análise pretendemos traçar as tendências de investigação da disciplina a abordar os principais desafios que caracterizam a relação entre comunicação e organização na atualidade. Para cumprir este objetivo, recorremos a uma metodologia qualitativa, através da análise de vários artigos científicos e de livros publicados no âmbito dos estudos da Comunicação Organizacional (desde o aparecimento da disciplina), os quais nos permitiram entender e descrever as abordagens, os paradigmas, as metodologias, os temas e as tendências que protagonizaram a criação e o avanço desta disciplina. Trata-se, portanto, de uma revisão da literatura que privilegiou os trabalhos de académicos e investigadores reconhecidos nesta área científica. A sua análise foi fundamental para descrever os quatro paradigmas que se desenvolveram campo da Comunicação Organizacional: o positivista, o interpretativo, o crítico e o constitutivo. Percebemos, como conclusão, que estas abordagens convivem harmoniosamente na tentativa de explicar o ambiente organizacional atual, o qual parece ter como principais desafios a constante evolução das tecnologias de informação e comunicação, que atribuem mais poder aos públicos e enfatizam os processos de comunicação relacional e a importância de comportamentos organizacionais éticos e responsáveis no seio de uma sociedade cada vez mais exigente e informada. Assim, também a comunicação enquanto estratégia tem conquistado espaço nas tendências de investigação em Comunicação Organizacional, como um tipo de comunicação que procura apoiar a missão da organização ao mesmo tempo que procura estabelecer relações profícuas entre a organização e os seus públicos. Este é, portanto, um trabalho de sistematização de abordagens e de tendências que procura identificar o estado atual do estudo da Comunicação Organizacional, destacando-se quer pela apresentação da evolução do campo no século XXI quer, principalmente, pela sua apresentação em língua portuguesa, algo que é pouco comum nesta disciplina.
  • Are hospitals our friends? An exploratory study on the role of Facebook in hospital organizations’ dialogic communication
    Publication . Gonçalves, Gisela
    Rooted in the dialogic public relations model, the aim of this paper was to analyze the way in which hospital organizations use Facebook to communicate and build relationships with their patients and followers. Using a content analysis of Facebook profiles, there is a reflection on how dialogic principles are applied in the management of Facebook by hospitals in Portugal. Special attention will be paid to communication regarding the Zika virus, which was of public interest at the time the empirical analysis was carried out. The study demonstrates that Portuguese hospitals are present on Facebook but do not use the social network dialogically or to communicate about topical themes of public interest.